Slavior - Slavior

Michel Wanner | 05 april 2007

Eindelijk een band die er gewoon voor uit komt muziek voor de massa te willen maken. Het grappige is dat niet vernoemd wordt om wat voor massa het zou gaan. Doet er verder niet toe, want het kersverse Amerikaanse trio Slavior presenteert zichzelf met een visitekaartje waar ik U tegen zeg. Met een hoofdletter inderdaad.

Kersvers behoeft hier enige toelichting, want we hebben hier te maken met gepokte en gemazelde musici. Mark Zonder blijkt niet alleen mét Fates Warning rake klappen uit te delen, maar deze bovengemiddelde drummer kan dat ook zonder zijn collega’s van voornoemd gezelschap. Hiervoor heeft hij de hulp ingeroepen van MSG-gitarist en keyboardspeler Wayne Findlay. Voor de gelegenheid speelt meneer ook nog even alle baspartijen op Slavior. Voormalig Tribe of Gipsies-zanger Gregg Analla is een professioneel frontman en is in mijn ogen (oren eigenlijk) een prima zanger die een groot publiek kan/zal/moet aanspreken.

Dat de slagwerker de drums als basis voor de songs gebruikt is goed te horen. Niet dat elk nummer met een roffeltje of iets dergelijks begint, nee, ze maken een wezenlijk onderdeel uit van de nummers in plaats van slechts als basisritme en/of begeleiding te fungeren. Zonder is een krachtige en technisch erg goede slagwerker die de compacte nummers net even dat extra geeft wat Slavior zal onderscheiden van het gros der heavy rock bands. De songs zijn over het algemeen behoorlijk groovy en zijn voorzien van een kop en staart. De ene keer is de staart wat langer, de andere keer de kop wat groter, maar dat houdt het interessant. Sommige nummers klinken erg commercieel, maar gelukkig niet zoals Bon Jovi of andersoortige slakkenhuisslopers. Dove bijvoorbeeld wordt gedragen door een reggaeritme en klinkt best aanstekelijk. Potentieel hitje. Dat geldt ook voor Altar, natuurlijk gemaakt voor de hitlijsten, maar wel gewoon een sterk nummer.

Eigenlijk zijn de meeste nummers bovengemiddeld goed, maar een persoonlijke favoriet is bijvoorbeeld Another Planet dat gedragen wordt door een hele fijne groove. Namen van andere bands (jawel, dat blijft nu eenmaal een graadmeter) die me te binnen schieten bij sommige nummers zijn Fozzy, Faith No More en 24-7 Spyz. Genoeg variatie dus en interessant voor een redelijk breed publiek. Slavior zou het wel eens ver kunnen gaan schoppen.

Aanvullende informatie:
CD 10 tracks, 52 minuten
Label: InsideOut Music