REVIEW

Vienna Horns

Jan Luijsterburg | 26 april 2007

De Vienna Horns is een uniek kamermuziekgezelschap, bestaande uit hoornisten van de vooraanstaande Oostenrijkse orkesten, voorop natuurlijk de Wiener Philharmoniker. Bij het laatste Nieuwjaarsconcert verzorgde het gezelschap het pauzeprogramma, waardoor veel mensen met de unieke klank van de Weense hoorn kennis konden maken.

Vienna HornsHoornisten hebben de neiging elkaar op te zoeken. Vaak zitten ze wat verscholen in een orkest, belangrijk voor het totaalgeluid, maar zelden op de voorgrond. In Nederland organiseert het Hoornistengenootschap regelmatig samenspeeldagen, en in Breda genoten we onlangs van een 24-koppig hoornorkest van de Veste, de plaatselijke muziekschool. Het grote toonbereik van de hoorn maakt het mogelijk om met uitsluitend dit ene instrument, slechts aangevuld met percussie, een volwaardig orkest te vormen dat naast een gedragen sfeer ook een enorme power op kan roepen.

De Weense hoornisten zijn niet alleen vernoemd naar hun land van herkomst, maar ook naar de specifieke vorm van het instrument dat ze spelen. De Weense hoorn is een enkele F-hoorn, niet de gebruikelijke dubbelhoorn waarmee het gemakkelijker is een groot bereik te halen. Deze mannetjesputters doen het zonder moderne toevoegingen aan het instrument, met als voordeel behoud van een pure, authentieke klank. Voor de diepe baslijnen werden op enkele stukken een stel Wagner tuba’s ingezet.

Het repertoire op deze al in 2004 door de Oostenrijkse radio gemaakte CD is een mengeling van populaire gebruiksmuziek en bewerkte klassieke stukken. Wie er op let ontdekt gemakkelijk dat de hoorn enorm populair is bij filmcomponisten. The Lord of the Rings en Pirates of the Caribbean bijvoorbeeld zijn smullen voor liefhebbers van het instrument. Hier zijn stukken opgenomen uit Titanic en Robin Hood Prince of Thieves. Verder twee populaire fanfares, van Aaron Copland en een recente van John Williams, bij gelegenheid van de Olympische spelen.

Van de klassieke werken, die de tweede helft van het programma vullen, is het Konzertstück van Robert Schumann het langst. Een voor de hand liggende keus, omdat het al geschreven is voor vier hoorns. Alleen het begeleidende orkest hoefde nog vervangen te worden. De solo in de Nocturne uit Mendelssohn’s Midsummer Night’s Dream is ook een beroemd stuk uit de hoornliteratuur. Verder werd een lied van Mahler bewerkt.

Een bijzonder aantrekkelijke CD: een gevarieerd programma van heerlijke muziek in prachtige uitvoeringen. Een krachtig pleidooi voor een vaak ondergewaardeerd instrument.


Aanvullende informatie:
Robin Hood Prince of Thieves - Michael Kamen arr. Alexander Wagendristel
Fanfare for the Common Man - Aaron Copland arr. Josef Reif
Titanic - James Horner arr. Richard Bissill
Olympic Fanfare and Theme - John Williams arr. Josef Reif
Abendsegen «Hänsel und Gretel» - Engelbert Humperdinck arr. Josef Reif
Konzertstück - Robert Schumann arr. Alexander Wagendristel
Nocturne - Felix Mendelssohn-Bartholdy arr. Leigh Martinet
Ich bin der Welt abhanden gekommen - Gustav Mahler arr. Josef Reif

Speelduur 53:17
Label: ORF 1
Distrubutie: Codaex
Website Vienna Horns: www.viennahorns.com


EDITORS' CHOICE