Dale Kavanagh – Music for Guitar Solo

Jan Luijsterburg | 05 juli 2007

Dale Kavanagh is een vooraanstaand gitariste, afkomstig uit Canada maar al geruime tijd woonachtig in Duitsland, waar zij met haar man Thomas Kirchhoff het Amadeus gitaarduo vormt. Haar vijfde soloalbum bevat vooral composities waar ze een persoonlijke band mee heeft. De meesten werden speciaal voor haar of door haarzelf geschreven. Virtuoze muziek die aangenaam in het gehoor ligt, veelal op het grensvlak tussen klassiek, folk en pop.

Werken van acht componisten in totaal. Veelal buiten het wereldje van de klassieke gitaristen onbekende namen, meest gitaristen die daarnaast ook voor hun instrument componeren. Uitzondering is Heitor Villa-Lobos, van wie Kavanagh een deel uit zijn gitaarconcert bewerkte voor sologitaar. Verder is er nog een bekend stuk van Antonio Ruiz-Pipó, maar verder is alles hagelnieuw.

Sommige composities hebben het probleem dat ze voornamelijk bedoeld lijken om de virtuositeit van de gitarist in de etalage te plaatsen. Knap, denk je dan, maar interessante muziek levert het niet altijd op. De enorm vrije bewerking die Carlo Domeniconi vervaardigde van Bach’s Chaconne, het lange openingswerk van de CD, is hiervan wat mij betreft een goed voorbeeld. Het meest geslaagd zijn eigenlijk Kavanagh’s eigen composities. Hierin combineert zij invloeden uit de hele wereld tot zeer aansprekende muziekstukken. Haar drie preludes, twee etudes en het schitterende, op de folksong Farewell to Nova Scotia (haar geboortestreek) gebaseerde Briny Ocean nemen samen bijna de helft van het album in beslag. Erg fraai is ook het naar Kavanagh’s dochter vernoemde Lulla by Melissa van de Franse gitarist en componist Roland Dyens.

Dale Kavanagh demonstreert haar fabelachtige techniek, maar laat in de gevoelige passages horen dat ze ook subtiel en ontroerend uit de hoek kan komen. De opname klinkt erg direct, met als gevolg een enorme helderheid; alle details zijn te horen, de gitaar klinkt, heel ongebruikelijk voor dit van nature zacht klinkende instrument, groots. Nadeel is dat dit wel ten koste gaat van de warmte, de klank is kil en neigt naar het agressieve. Aanvankelijk stoort dit bij het luisteren, maar al snel neemt het fantastische spel de relevantie van het bezwaar weg.

Wie dit fenomeen met haar echtgenoot live aan het werk wil zien: op 25 augustus 2007 speelt het Amadeus gitaarduo in Geldrop. De dag erna verzorgen ze daar ook workshops. Informatie hierover is te vinden op de website van het organiserende gitaarduo Duolisme

Speelduur: 64:26
Label: Hänssler Classic www.haenssler-classic.de
Distributie: Codaex