Gidon Kremer – Back to Bach

Jan Luijsterburg | 19 juli 2007

In 2001 keerde de violist Gidon Kremer terug naar de muziek die hij in 1980 voor Philips vastlegde: de Sonates en Partita’s van Bach. De sonates werden nu in zijn geboorteplaats Riga opgenomen, de partita’s in de kerk van Lockenhaus, de plaats waar hij al sinds 1981 een jaarlijks festival voor kamermuziek organiseert. Het resultaat staat op een ECM CD. In Lockenhaus werden ook beelden vastgelegd, die nu zijn verschenen op DVD.

De drie partita’s zijn opgenomen in de zwaar vergulde Pfarrkirche St. Nikolaus. Naast een registratie bevat de DVD een soort ‘making of’, een documentaire van bijna een uur die de totstandkoming van de CD-opname naast de beelden van de eerdere versie plaatst.

De opnametechniek is verbeterd, maar de interpretatie lijkt niet essentieel veranderd in de loop van de tijd. Hooguit is Kremer nog iets meer uitgesproken en stuwend. Kremer gaat de muziek letterlijk te lijf, met heel zijn hebben en houwen, op het scherpst van de snede. Geweldig om te horen, maar ook om te zien. Een maximum aan emotie dat de muziek boven zichzelf uit doet stijgen.

Ik besprak hier al andere mooie opnamen van Bach’s meesterstuk voor soloviool. Die van John Holloway op een barokinstrument verbleekt in vergelijking tot Kremer; de meer ingetogen Julia Fischer houdt haar charme, maar wat Kremer presteert is onovertroffen, qua bevlogenheid zowel als technisch meesterschap.

In de documentaire vertelt Kremer uitvoerig over zijn ervaringen met het stuk en daarnaast over zijn opvattingen over muziek. Als illustratie zijn beelden te zien van Sofia Goebaidolina, die het op Bach gebaseerde stuk Offertorium voor Kremer schreef, en verder onder meer Glenn Gould en Jacques Brel als voorbeelden van gepassioneerd en inspirerend muziekmaken.

Een zeer geslaagde DVD met prachtige muziek, gepresenteerd door een enigmatische pleitbezorger en boeiend verteller bovendien. Kremer is en blijft een fenomeen.

The Partitas for Violin solo: 74 minuten
Gidon Kremer Back to Bach, a film by Daniel Finkernagel and Alexander Lück, 58 minuten