Travis – The Boy With No Name

Timo Schuurbiers | 19 juli 2007

Daar zijn ze weer: De mannen van Travis. Met hun megahit “Why does it always’ rain on me” van het album “The Man Who” (1999) werden deze schotse mannen in één klap beroemd. Daarna volgde nog een grote hit met het indrukwekkende “Sing”. In totaal heeft Travis 5 studio platen gemaakt inclusief dit album.

Zanger Francis Healy heeft wederom de meeste songs voor zijn rekening genomen. Hij wordt door ‘kenners en fans’ gezien als één van de top songwriters in Engeland.

Track 3 “Closer” is een hitje geweest in Engeland. Dat nummer en “3 Times You Lose” het uptempo nummer “Selfish Jean”, “Big Chair” en “Battleships” liggen lekker in het gehoor. Een uur lang krijg je melancholische, soms bijna trieste sferen voor je kiezen. Teksten, zoals alleen Healy lijkt te kunnen verwoorden. Maar zijn stem is toch wel de échte motor van hun muziek. Want wat kan hij toch prachtig zingen. Francis is trouwens ook vader (zie albumtitel) geworden en dat maakt hem een nog completer mens dan hij wellicht al was.

Halverwege verslapt de aandacht toch wel enigszins. Maar met “Out In Space” en “New Amsterdam” herstelt Travis zich. Verwacht geen vernieuwende sound, want Travis maakt gewoon muziek waar ze zich vooral prettig bij voelen. Sfeervolle liedjes die je eigenlijk op ieder moment van de dag kan opzetten. Dat kun je natuurlijk ook typeren als middle of the road muziek. Zoals zo vaak ligt de waarheid in het midden. Healy noemde dit het beste album tot nu toe. Die mening deel ik zeker niet, maar na het teleurstellende “12 memories” zijn ze wel op de weg terug.

12 + 1 bonustrack : 58:36
Label:Independiente
Distributie: Sony