Red Road

Jan Luijsterburg | 16 augustus 2007

Kate is beveiligingsbeambte in Glasgow. Ze bekijkt tientallen schermen, zoomt in als iets opvallends ziet. Haar rust en trefzekerheid verdwijnen als ze een bekende ziet. Geleidelijk, met veel omtrekkende bewegingen, wordt duidelijk wat er aan de hand is, welk trauma er achter Kate’s opmerkelijk gedrag zit. Het debuut van Andrea Arnold maakte overal grote indruk, zowel in Cannes als in de Nederlandse filmhuizen.

Red Road is de naam van een straat in het meest naargeestige deel van Glasgow. De enorme flats die er staan worden vooral bewoond door ex-gedetineerden. De man waar Kate zo van geobsedeerd blijkt is er ook een. We komen er al snel achter dat er iets ergs met Kate’s gezin gebeurd is, en dat die man daar iets mee te maken heeft. Ze gaat op hem af, dringt zijn leven binnen, maar stelt een confrontatie lang uit. Via associatief camerawerk en een suggestief zoemend geluidsspoor – muziek is er nauwelijks, met uitzondering van Joy Division’s Love Will Tear Us Apart in een fraaie coverversie van Honeyroot tijdens de aftiteling – weet Arnold een enorme spanning op te bouwen, die zich pas helemaal aan het eind van de film ontlaadt. Bovendien kent het verhaal een aantal verrassende wendingen die je flink op het verkeerde been zetten. Grootste troef is het fenomenale acteerwerk van Kate Dickie en Tony Curran.

Deze film is het eerste product dat voortkomt uit The Advance Party, een idee van Lars von Trier. Hij liet een aantal karakters bedenken door zijn Deense collega’s Anders Thomas Jensen en Lone Scherfig. Plaats van handeling moest Glasgow zijn, apparatuur een digitale videocamera, en verder waren de drie verschillende regisseurs/scenarioschrijvers geheel vrij hun verhaal te verzinnen en vorm te geven. Er gaan dus nog twee films volgen, te maken door Mikkel Nørgaars en Morag McKinnon. Het idee lijkt erg op een drieluik dat Lucas Belvaux enkele jaren geleden maakte (Un couple épatant, Cavale en Après la vie), waarbij iedere film een eigen stijl heeft, een ander personage uit de cast centraal stelt, maar waarin de verhalen verder geheel in elkaar overlopen. Zodanig zelfs dat dezelfde beelden in meerdere films voorkomen. Oftewel: het idee waaruit Red Road is voortgekomen is aanzienlijk minder origineel dan de film zelf, en daarmee eigenlijk ondergeschikt. Wat natuurlijk niet minder benieuwd maakt naar de toekomstige delen, al zal het lastig zijn de intensiteit van Red Road te overtreffen.

De DVD heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Alleen jammer dat de extra’s die wel op de Engelse versie staan (interviews en ‘behind the scenes’) ontbreken.

Speelduur 113 minuten
Engeland/Denemarken, 2006