UNKLE - War Stories

Jan Luijsterburg | 16 augustus 2007

James Lavelle, de voormalig eigenaar van het legendarische Mo’wax label, brengt zijn eigen muzikale activiteiten de wereld in onder de naam UNKLE. Hij blijft primair een organisator, met als belangrijke kwaliteit dat hij een sterke club muzikale geesten bij elkaar weet te brengen. Op het derde album zijn de hip-hop en elektro invloeden grotendeels ingewisseld voor onheilspellende rock grooves.

Door te werken met veel verschillende vocalisten zijn de UNKLE albums altijd erg afwisselend, maar missen ze een eigen, herkenbaar geluid. Meer lijken het bijna een soort verzamelalbums, die steevast ook nog eens lang zijn, waardoor je gemakkelijk de weg kwijtraakt bij het luisteren. De stemmen zijn vaak bekend van andere bands, hier horen we onder meer Josh Homme van Queens of the Stone Age, Ian Astbury van The Cult en 3D van Massive Attack, tevens verantwoordelijk voor het fraaie schilderwerk dat de verpakking siert. Minder bekend is de stem van Lavelle zelf, die hij hier voor zover mij bekend voor het eerst op CD laat horen.

Op War Stories hebben Lavelle, kompaan Richard File en producer Chris Goss een zekere eenheid gecreeerd door op vrijwel het hele album een dominante rol te geven aan breed opgestapelde, noeste gitaarriffs. De sfeer van de opnamelocatie, de desolate Joshua woestijn in California, komt hiermee krachtig door, vooral in de eerste helft van het album. De sound waarmee het nummer Chemistry kamerbreed in huis valt is ronduit overrompelend. De somber boodschappen van het album worden hiermee perfect geïllustreerd, en over de geluidskwaliteit valt hier al helemaal niet te klagen. Indruk maken vooral ook het door Homme gezongen Restless en single Burn My Shadow, met de kenmerkende stem van Ian Astbury.

Naar het eind zijn er ook wat meer vrijblijvende tracks, waarbij de aandacht dreigt te verslappen. De kabbelsound van Lavelle’s trip-hop verleden die dan de kop opsteekt leidt echter ook tot hele mooie instrumentale resultaten, zoals het slot van het album, een stuk sfeermuziek dat verstopt zit na de ook niet te versmaden officiele afsluiter When Things Explode.

Het album is in een aantal varianten uitgebracht. Naast de hier besproken CD is er een ook een luxe verpakking met een extra schijfje, en een fraai verpakte vinylversie op vier plakken.

Speelduur: 70:57

Kijk op High Fidelity Discs voor meer informatie over de fraai verpakte vinylversie van UNKLE War Stories