A Prairie Home Companion

Jan Luijsterburg | 23 augustus 2007

Garrison Keillor presenteert al meer dan dertig jaar een bijzonder programma op de Amerikaanse radio. Het is live voor publiek opgenomen humoristisch variététheater, in een stijl die al uitstierf toen Keillor nog een kind was. Hij maakte een scenario rond de laatste uitzending van het programma, verfilmd door de meester van de ensemblefilm: Robert Altman.

In werkelijkheid loopt het radioprogramma nog gewoon door. In de film laat Keillor, die op buitengewoon nuchtere wijze zichzelf speelt, niet merken dat hij aan zijn laatste uitzending bezig is. Voor hem is iedere uitzending even belangrijk, als ware het de laatste. Countryliedjes, moppen, live gezongen reclameboodschappen met een authentieke gerauschmacher. Toegevoegd is een aantal beroemde acteurs die prachtige nummertjes opvoeren. Woody Harrelson en John C. Reilly als melig cowboyduo Dusty en Lefty, Maryl Streep en Lily Tomlin als immer doorkletsende countryzangeressen, in de kleedkamer vergezeld door jonkie Lindsay Lohan.

De al even soepeltjes gemonteerde 50 minuten making of  laat veel zien van de werkwijze van regisseur Robert Altman. Hij filmt zijn acteurs graag in lange totaalshots, zodat ze lekker in hun rol kunnen blijven. Ze houden dat vol tot in de interviews. Het gesprek met Harrelson en Reilly had zo in de film gepast en het commentaarkanaal dat door Altman en acteur Kevin Kline volgepraat wordt is geheel in stijl.

Hoewel Altman zijn film bescheiden toeschrijft aan Keillor en diens team – hij benadrukt dat het in wezen gaat om een concertregistratie; hij beweert dat hij het script dat Keillor tot tijdens de opnamen bleef wijzigen nooit gelezen heeft – is A Prairy Home Companion een waardig afscheid van de inmiddels overleden filmmaker. Hij werd bekend met MASH en had zijn artistieke hoogtepunt met het veel geïmiteerde Short Cuts. Hij maakte erg veel films, niet allemaal even briljant, maar A Prairie Home Companion vat zijn kwaliteiten mooi samen.

De continu in de film ronddolende dood, in de vorm van een mysterieuze engel (Virginia Madsen) en ‘Axeman’ Tommy Lee Jones, die de stekker uit het radioprogramma komt trekken lijken achteraf hun schaduw over Altman zelf geworpen te hebben. Het afbreken van de studio waarmee de film eindigt vormt een mooi symbolisch eind voor een uniek filmmaker.

Verenigde Staten, 2006
Speelduur: 105 minuten
Extra’s: Making Of (50 minuten); Commentaartrack Robert Altman en Kevin Kline