Marianne Thorsen - Mozart Violin Concertos

Jan de Jeu | 27 september 2007

Mozart’s vioolconcerten zijn al in vele versies beschikbaar. Waarom dan opnieuw een opname van de concerten no.3 in G major (KV216), no.4 in D major (KV218) en no.5 in A major (KV219) zult u zich afvragen.

Marianne Thorsen, Mozart Violin ConcertosWelnu, de uitvoering die hier voor mij ligt is om meerdere redenen zeer interessant.
Allereerst de soliste. In het spel van deze ook in ons land regelmatig optredende dame trekt niet zozeer haar virtuositeit als wel haar passie en haar muzikale gevoel de aandacht. Kwaliteiten die maken dat ik bij het beluisteren van deze schijf niet denk ‘o, wat knap’ maar ‘o, wat heerlijk’.

Uiteraard komt een deel van dit gevoel op het conto van haar landgenoten in het begeleidende Trondheim Solistene ensemble - onder de artistieke leiding van cellist Øyvind Gimse - die o.a. bekend geworden zijn door hun samenwerking met Anne-Sophie Mutter.

À propos, schijf? In het fraaie digipack bevinden zich niet één maar twee discs. De ene bevat de drie concerten op het aloude redbook CD formaat terwijl de andere een SACD is met daarop een 5.1 surround opname die vastgelegd is in het DXD (Digital eXtreme Definition) formaat dat een resolutie heeft van 32 bit en een sampling frequentie van 352.8 kHz. Hierdoor ontstaat een headroom – DXD bevat vier maal zo veel informatie als DSD - waar de man achter de knoppen dankbaar gebruik van maakt. Na het editing process volgt dan omzetting naar het standaard DSD formaat. De grote winst voor de luisteraar is dat zelfs de meest minieme signalen, die anders in de achtergrond verloren zouden gaan, nu wel degelijk hoorbaar zijn.

Het label waar dit album door uitgebracht wordt – het Noorse 2L dat mij met deze schijf erg nieuwsgierig maakt naar hun andere producties – heeft zich gespecialiseerd in surround opnamen. Voor deze Mozart concerten heeft men in het Noorse Selbu kerkje gebruik gemaakt van vijf DPA microfoons die opgesteld zijn op de wijze waarop in een huiskamer bij een surround installatie ook de luidsprekers neergezet worden. De uitvoerenden zitten in een kring om deze microfoons heen zodat de luisteraar bij de 5.1 versie het gevoel krijgt alsof hij omringd wordt door de musici. Beide schijven klinken heel direct en levendig. In vergelijking met de bekende Pentatone SACD van Julia Fischer met daarop de concerten 3 & 4 valt op dat er bij deze laatste schijf iets meer afstand is tot de soliste. Overigens zijn de uitvoeringen niet goed te vergelijken omdat op de Pentatone schijf met een grotere bezetting gewerkt wordt en Julia Fischer daar bovendien andere, door haar zelf geschreven cadenzas speelt. Momenteel heb ik zelf een lichte voorkeur voor de nieuwkomer. Wanneer echter het nieuwtje er af zal zijn verwacht ik dat ik tot in lengte van jaren uitstekend van beide dames zal kunnen genieten.

Format: CD+ multichannel 5.1 SACD
Label : 2L