Jimmy Cleveland - Introducing Jimmy Cleveland and his all stars

Jan de Jeu | 15 november 2007

Jimmy Cleveland blaast op zestienjarige leeftijd voor het eerst op een trombone en wanneer hij jaren later met zijn collegeband van Tennessee State University een keer op mag treden in Carnegie Hall trekt hij de aandacht van de zich in het publiek bevindende Lionel Hampton.

Jimmy Cleveland - Introducing Jimmy Cleveland and his all starsWanneer enige tijd later één van Lionel’s trombonisten ziek wordt, laat hij Jimmy voor een optreden overkomen naar Memphis. Vijf dagen later maakt Jimmy deel uit van de band ook al heeft hij op dat moment zijn universitaire studie nog niet afgerond.

Hij blijft bij Hampton tot 1953 waarna hij met meerdere combo’s werkt waaronder die van de veel te vroeg overleden bassist Oscar Pettiford. In 1955 mag hij voor EmArcy zijn eerste album ‘Introducing Jimmy Cleveland and his all stars’ opnemen en het zal meteen zijn meesterstuk zijn. Hij benadert ex Hampton collega Quincy Jones als arrangeur en muzikaal leider. De tien melodieen worden in drie sessies met wisselende bezettingen opgenomen.

Jimmy schittert zowel in de hard-bop nummers ‘Hear Ye! Hear Ye!’ en ‘See Minor’ die de lp openen en afsluiten als in de tussenliggende ballads en swingende mid tempo melodieen die daar tussenin liggen. Mijn favoriete ballad is ‘You Don’t Know What Love Is’ met Max Roach op drums, Paul Chambers op bas en Barry Galbraith op gitaar. Maar ook ‘My One And Onely Love’ met onder andere Hank Jones en Oscar Pettiford scoort hoog. Evenals de swingende blues ‘Little Beaver’ waarin Chambers een prachtige gestreken bas neerzet. Er zijn niet zo veel trombone spelende bandleiders in de jazzwereld en al helemaal niet van de klasse van Jimmy Cleveland.

Iets wat deze Speakers Corner Records re-issue op prachtige wijze voor het voetlicht brengt. Absolute aanrader.