Underworld - Oblivion With Bells

Jan Luijsterburg | 08 november 2007

Underworld is zo’n band die zo lang zij er zin in heeft kan blijven teren op haar succes. De massa’s in extase brengen met het ‘lager lager lager’ van Born Slippy is iets om nooit genoeg van te krijgen – ook al wilde Karl Hyde in die song juist van het drankgebruik afkomen. Vijf jaar na Hundred Days Off is er eindelijk een nieuw album, dat zowel voortborduurt op de eigen stijl als nieuwe wegen inslaat.

Underworld - Oblivion With BellsHet album begint vertrouwd met twee in elkaar overlopende techno krakers. Volgens het bekende stramien waarin om de paar maten een geluidje toegevoegd of weggehaald wordt, stevig beukend en met interessante zanglijnen. Er is opvallend veel tekst te horen op dit album, van het onnavolgbare associatieve soort waar Hyde patent op heeft: semi-literaire stream of conciousness.

Zo heftig als in die openingszet worden de beats niet meer. Tempo en volume gaan fors terug in korte ambienttracks à la Boards of Canada. Kabbelstukjes worden afgewisseld met een geweldig staaltje a-ritmisch rappen en een fraaie rocksong, Boy, Boy, Boy. Met veel gitaar, echte drums en U2’s Larry Mullen.

Dat de geluidskwaliteit fantastisch is zijn we gewend – wie de band ooit live hoorde kent het perfectionisme hieromtrent. Niet voor niets werd gekozen voor de beroemde Abbey Road studio als opnamelocatie.

Het album sluit af met twee betoverend mooie, verstilde tracks, mijlenver verwijderd van de heftige opening maar evengoed hoogtepunten. Underworld speelt met verwachtingen, door nummers schijnbaar vroegtijdig af te breken en als je een inzet van beats verwacht die juist niet te laten komen. Er wordt gekozen voor verstilling, maar zonder de oude identiteit definitief in de kast te zetten. Dat maakt Oblivion With Bells wat tweeslachtig, maar ook extra boeiend als luisteralbum. Rick Smith en Karl Hyde hebben goed ingezien dat het geen zin heeft om hun topalbums Dubnobasswithmyheadman en Second Toughest in the Infants te blijven naspelen. Live blijft Born Slippy heus wel op de setlist, maar we hebben er iets moois bijgekregen.

11 tracks, speelduur 57:51
Label: Different
Distributie: PIAS