Dvorák – Pieter Wispelwey / Iván Fischer

Jan Luijsterburg | 15 november 2007

Twee coryfeeen van het label Channel Classics ontmoeten elkaar bij een concert in Boedapest, december 2006. Cellist Pieter Wispelwey soleert bij Iván Fischer’s Budapest Festival Orchestra. Het celloconcert van Dvorák nam Wispelwey al eerder op, maar niet zo indrukwekkend als hier. De symfonische variaties voor orkest vormen een meer dan uitstekende aanvulling.

Dvorák – Pieter Wispelwey / Iván FischerDvorák’s composities zitten vol hartstocht. Dat vraagt ook om een dynamische, heftig bewogen manier van spelen. Daar vinden Wispelwey en het orkest elkaar perfect in. De cello ronkt, trekt aan het tempo en explodeert soms zowat. Fischer voelt alles perfect aan en laat orkest en solist met veel Slavisch temperament naadloos op elkaar aansluiten. Het transparante, contrastrijke orkestbeeld legt perfect Dvorák’s briljante orkestratie bloot. Licht en groots tegelijk. Dit is puur genieten.

In zijn toelichting breekt Wispelwey een lans voor het eerste deel van het concert. Het trage tweede deel en de grandioze finale zitten losjes en vloeiend in elkaar en gaan er in als koek, maar het eerste is strak gestructureerd, met thema’s die in een andere vorm terugkeren en zo als het ware commentaar leveren op elkaar. De cellist weet in plastische bewoordingen zijn enthousiasme over te brengen door kleine details uit de partituur te bespreken. Eigenlijk verwoordt zijn uitleg precies wat zijn spel zo doorleefd en aansprekend maakt. Een perfect doorgeefluik voor emoties via een minutieus omschreven code.

De Symfonische variaties op. 78 zijn gebaseerd op het door Dvorák zelf gecomponeerde lied I am a Fiddler. Naar verluid was de aanleiding dat een vriend vroeg variaties te schrijven op een melodie die daar helemaal niet voor geschikt was. Het volkse thema wordt geïntroduceerd, waarna 27 korte, zeer uiteenlopende variaties volgen, afgesloten met een relatief uitvoerige, bruisende finale.

Geluidstechnicus Jared Sacks heeft niet getracht te verhullen dat het hier om de registratie van een live concert gaat. Hier en daar is een hoest te herkennen, maar storen doet het allerminst. De spanning van een live concert wordt behouden door niet alle onrechtmatigheden glad te strijken. De geluidskwaliteit is er niet minder perfect door.

Antonín Dvorák (1841-1904)
Concerto for Cello and Orchestra in b minor op. 104 (1894-95)
Symphonic Variations for Orchestra op 78 on ‘I am a Fiddler (1877)