Serj Tankian – Elect The Dead

Michel Wanner | 29 november 2007

Een recensie schrijven over Serj Tankian zonder daarin de naam System Of A Down te laten vallen is schier onmogelijk, vandaar dat de desbetreffende band reeds in de eerste regel voorbij komt.

SERJ TANKIAN – Elect The DeadVoor wie onbekend is met de heer Tankian (Beirut, 1967) volgt hier een kleine proloog. Deze charismatische frontman van System Of A Down is een Armeens-Amerikaanse zanger die zich bovengemiddeld inzet in de strijd tegen onrechtvaardigheid en agressie.

Om zijn politieke teksten maar tot de mensheid door te laten dringen is agressieve muziek blijkbaar wel hét middel. Hij is enigszins vergelijkbaar met Zack de la Rocha, frontman van het explosieve gezelschap Rage Against the Machine. Omdat HiFi.nl geen politiek platform is beperk ik mij verder tot de artistieke competenties van de heer Tankian.

En artistiek, dat is ie zeker.

De SOAD-cd’s vind ik vrijwel allemaal goed, het debuut is zelfs een regelrechte klassieker. In 2003 verscheen ook al de cd van het project Serart, een samenwerking tussen Serj en de Turks-Armeense avant-garde multi-instrumentalist/folkzanger Arto Tunc Boyaciyan en destijds hier ook door ondergetekende gerecenseerd. Nu SOAD sinds 2006 tijdelijk op een laag pitje staat brengen alle leden een solo-cd uit. Serj is de eerste in de reeks en doet ook vrijwel echt alles solo. Zo bespeelt hij - op de drums na - alle instrumenten en dat doet hij niet onverdienstelijk. Daarnaast verzorgde hij de productie en gedeeltelijk de engineering waardoor het predikaat soloproject wat mij betreft gerechtvaardigd is.

Leuk natuurlijk zo’n hobby, maar de consument gaat het alleen om het eindresultaat. Tja, en dat resultaat heeft wel wat weg van eh…System huppeldepup of iets dergelijks. Begrijp me niet verkeerd, maar de meeste nummers hadden op een willekeurig SOAD-album kunnen staan, zij het dat de songs op Elect The Dead gemiddeld iets minder goed (en hard) zijn. Meer in de lijn van de rustigere SOAD-nummers. Echte klappers en/of verrassingen zijn er dan ook niet te vinden op dit solo-uitstapje. Leukste nummer vind ik Praise The Lord And Pass The Ammunition en niet alleen vanwege de titel.

Mijn conclusie is dan ook weinig verrassend. Vind je SOAD het einde en verzamel je alles van de heren, haal dan Elect The Dead in huis. Denk je met bovengenoemde album de ultieme SOAD-schijf in je bezit te krijgen, vergeet het dan maar. Ben wel benieuwd wat de andere heren er van bakken. Overigens, er is ook een luxe edition met daarop vier extra tracks, een boekje met 48 pagina’s en een speciale code die toegang geeft tot een exclusieve website.

Overige informatie:
CD 12 tracks, 45:00 minuten
Label: Reprise Records