Band of Horses - Cease to Begin

Jan Luijsterburg | 29 november 2007
Altijd gedacht dat Jim Jones van My Morning Jacket een stem had waarvan er maar eentje op de wereld rondliep. Blijkt niet waar: Ben Bridwell produceert vrijwel precies hetzelfde ijle, meteen ontroerende stemgeluid. En hoewel de overeenkomsten tussen beider bandjes opvallend zijn, is hier zeker geen sprake van hinderlijk kopieergedrag.

Band of Horses - Cease to BeginHet meest opvallend is de gelijkenis in de verstilde momenten. Net als My Morning Jacket stopt de Band of Horses een paar serene, traag voortglijdende ballads tussen meer (indie)rockgeorienteerde songs. Die zijn bij Band of Horses aanzienlijk compacter, waarbij een andere stemgelijkenis opvalt: met labelgenoten The Shins: hoog, iets geknepen, in een context van compacte perfecte popsongs.

Meer dan het debuutalbum Everything All the Time laat Cease to Begin de zuidelijke herkomst van Bridwell horen: South Carolina. De titel, stoppen om opnieuw te beginnen, is toepasselijk, want Bridwell verliet Seattle om terug te keren naar zijn geboortegrond, om er met nieuwe begeleiders, dit album op te nemen.

Er is een vleugje country, wat Neil Young invloeden, maar vooral een handvol behoorlijk verslavende prachtsongs. Meteen drie op rij aan het begin van de CD, de even simpele als intrigerende single Is There A Ghost, het ronkende Ode to LRC en het betoverend mooie No One’s Gonna Love You. Na enkele iets mindere tracks, waaronder een tamelijk vrijblijvend instrumentaaltje, is Cigarettes, Wedding Band, tegen het eind van dit korte album, weer een knaller van formaat. Afgesloten wordt in contemplatieve verstilling, met een nummer dat zich kan meten met het onvergelijke I Will Be There When You Die van My Morning Jacket.

Leuk bandje, en mooi verpakte CD ook. In plaats van een boekje zit er een mapje met een achttal mooie foto’s van Christopher Wilson in het doosje verstopt.

10 tracks, speelduur 34:55
Label: Sub Pop