Wire - Read & Burn 03

Jan Luijsterburg | 13 december 2007
Het was alweer een tijdje stil rond Wire, de meest interessante van de nog actieve bands uit de generatie van 1977, het jaar van de punk. Send werd in 2003 voor een groot deel samengesteld uit de eerste twee Read & Burn EP’s, en nu is er eindelijk een vervolg. Met daarbij de toezegging dat de nummers deze keer niet terug zullen keren op het aangekondigde nieuwe album.

Deze 25 minuten durende EP met vier nummers ligt in het verlengde van de eerdere Read & Burn edities, maar niet zo extreem en navrant als het werk dat op Send terecht kwam. Onmiskenbaar Wire, de sound is uniek, maar toch weer anders dan anders. Waar Send primair snel en hard was wordt hier een breder palet gehanteerd. Het meest extreem in de bijna 10 minuten durende opener 23 Years Too Late, waarin de snelle refreinen, door Robert Newman haastig voor de maat uit gezongen, afgewisseld worden met trage, gesproken gedeelten.

Van de overige drie tracks heeft alleen No Warning Given de drive van Send. Our Time is vertrouwd voor wie het oudere werk van Wire kent, en afsluiter Desert Diving valt op door de mooie opbouw, met broeierige, mysterieuze delen, climaxen en geluidsmuren. Gebleven is de buitengewoon fraaie, gelaagde productie. Meer synthesizers, een diepe, prominente bas, en vlechtwerkjes van soms transparante, soms zwaar vervormde gitaren. De stemmen zijn zakelijk, ‘deadpan’, conform het norse imago van de band.

Een prachtige opwarmer voor het nieuwe album dan in 2008 moet komen, en dat best weer heel anders kan klinken. De naam Wire staat immers zowel voor kwaliteit als voor tegendraadsheid, en dat geeft vaak verrassingen. En dat al dertig jaar.

4 tracks, speelduur 25:22
Label: Pink Flag
Distributie: de Konkurrent