Kim Kashkashian / Robert Levin - Asturiana: Songs from Spain and Argentina

Jan Luijsterburg | 13 december 2007

Liederen van Spaanse en Argentijnse componisten, waarbij de stem vertolkt wordt door een altviool, het instrument met de reputatie dat het de menselijke stem het meest benadert. Met haar levendige, gedramatiseerde speelwijze benadrukt Kim Kashkashian het zangerige aspect van deze prachtige stukken van de Spanjaarden (Manuel de Falla, Enrique Granados en Xavier Montsalvatge) en Argentijnen (Carlos Lopez Buchardo, Alberto Ginastera en Carlos Gustavino).

Kim Kashkashian / Robert Levin - Asturiana: Songs from Spain and ArgentinaECM heeft een reputatie als het gaat om eigenzinnig samengestelde programma’s. Niet zelden worden componisten uit totaal verschillende tijden, met contrasterende stijlen, bij elkaar gebracht. In de bewerkingen en arrangementen op Asturiana is ook sprake van een breed scala aan emoties en stijlen, maar alles sluit mooi op elkaar aan. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de volgorde van de stukken, waarbij het opvallend is dat er drie liederen dubbel op staan. Enerzijds lijkt hiermee te worden betoogd dat er niet één definitieve uitvoering is – de ene take hoeft niet onder te doen voor een andere, anderzijds worden er als het ware ankerpunten, refreinen gecreeerd in het uit 26 tracks bestaande programma. De herhalingen storen in ieder geval nergens.

Kim Kashkashian en Robert Levin vormen al vanaf de jaren 70 een duo. Dat is te horen: het samenspel is briljant, een volmaakte eenheid. De meestal melancholisch gestemde liederen, vaak met een herkenbare folkloristische achtergrond, krijgen veel drama mee, waardoor dit sfeervolle album ook mensen die normaal niet zo van klassieke muziek houden zal aanspreken.

Opname en verpakking zijn zoals altijd bij ECM meer dan verzorgd, met op de cover een shot, tevens de affiche, uit de film ‘Notre Musique’ van Jean-Luc Godard uit 2004.

23 tracks, speelduur 72:04
Kim Kashkashian - altviool, Robert Levin - piano