Youssou N`Dour - Rokku Mi Rokka

Jan Luijsterburg | 03 januari 2008

Altijd weer een genot, een nieuw album van Youssou N`Dour, hier al jarenlang de bekendste artiest uit gans Afrika. Algemeen beschouwd als een van de centrale figuren in de ontwikkeling van het genre met de mooie naam ‘mbalax’, waarin traditionele Senegalese instrumenten worden gecombineerd met het moderne popgereedschap. Geven en nemen, de titel van het derde album voor Nonesuch, is een begrip dat je op veel manieren kunt uitleggen.

N’Dour is met zijn globalistische aanpak en status als wereldster nogal eens verweten veel muzikaal water in de wijn van de traditie te doen. Concessies aan het westerse publiek. Grappig is dat die concessies precies tegengesteld zijn aan wat je misschien zou denken. In Afrika is men namelijk dol op een moderne, elektronische sound; speciaal voor het westen maakt N’Dour, zo lees ik in OOR, andere versies van zijn albums, met meer traditionele Afrikaanse instrumenten.

Het zeer gevarieerde Rokku mi Rokka swingt over het algemeen meer dan de eerdere, ook uiterst geslaagde Nonesuch albums, het meer songgerichte Nothing`s in Vain en het door Soefi-muziek geïnspireerde Egypt. Dit keer leveren gastmuzikanten uit buurland Mali een extra exotisch sausje. Het is weer zwaar genieten van de onnavolgbaar in elkaar hakende gitaren, aanstekelijke drumaccenten en vooral de unieke stem van N’Dour. Geen spoortje slijtage in zijn hoge, zuivere uithalen.

Dat laatste kan niet gezegd worden van Neneh Cherry, die een bijdrage levert aan het meest commerciele nummer van het album, dan voor het laatst bewaard wordt. Wake Up (It’s Africa Calling) is een poging het succes van 7 Seconds nog eens dunnetjes over te doen. Cherry klinkt wat mat, niet meer zo fris en onbevangen als vroeger. Is ook heel lang geleden dat we iets van haar hoorden. De melodie van het nummer is echter weer redelijk onweerstaanbaar.

11 tracks, speelduur 46:55