Haydn / Yun – Farewell

Jan Luijsterburg | 13 maart 2008

In concerten gebeurt het al langer dat oude en moderne muziek binnen een programma naast elkaar geplaatst worden. Veel van de Britse Prom concerten zijn een mooi voorbeeld. ECM past dit procédé al geruime tijd toe op CD’s in de New Series. De Koreaanse componist Isang Yun (1917-1995) combineren met twee Haydn symfonieen geeft een enorm contrast, maar nodigt vooral uit tot het zoeken naar verbanden.

Het meest voor de hand ligt het identieke instrumentarium dat ingezet wordt. Een uitgekleed symfonieorkest, ofwel een strijkorkest aangevuld met hoorns en hobo’s, die met name bij Yun een grote rol vervullen. Gedreven muziek, met veel emotie. De symfonieen van Joseph Haydn (1732-1809) zijn beiden in mineur, stammend uit zijn ‘Sturm und Drang’ periode, waarin het gezellig voorthuppelen dat veel van zijn veelal in majeur getoonzette 106 symfonieen kenmerkt plaats maakt voor heftige bewogenheid. Zo zitten er knap gewaagd passages in de stukken. De opening van nummer 39 bijvoorbeeld, vol aarzelende stiltes voordat er uiteindelijk voortvarend echt vertrokken wordt. Of het befaamde einde van nummer 45, waaraan de afscheidssymfonie haar bijnaam ontleedt. Een voor een vertrekken daarin de muzikanten na een kleine afscheidssolo, tot er uiteindelijk slechts twee violisten overblijven.

Door het gebruik van moderne instrumenten heeft het Münchener Kammerorchester met name in de forte passages niet de sprankelende frisheid van de ‘authentieke’ uitvoeringspraktijk, maar het spel is wel mooi strak en in voortvarende tempi. Ook de trage delen worden strikt zonder enig vibrato gespeeld, wat in nummertje 45 tot een extreem resultaat leidt dat zeker niet iedereen zal bekoren. Zelf vond ik het wel dramatisch werken, al is het gevaar van overdrijving tot gimmickproporties aanwezig.

Isang Yun was voor mij een nieuwe naam. Zijn eerste Kamersymfonie maakt nieuwsgierig naar andere werken van deze Koreaan die een groot deel van zijn leven in Duitsland woonde. Hij gebruikt elementen uit de klankwereld van Haydn, maar voegt er moderne en oosterse elementen aan toe, zodat uiteindelijk een totaal ander soort muziek ontstaat. Hoewel het stuk aaneengesloten gespeeld wordt zijn er wel delen te onderscheiden, een opbouw als een klassieke symfonie. Opvallend zijn het gebruik van glijdende en kwarttonen en de heftige, plotselinge contrasten binnen het werk. Dirigent Alexander Liebreich heeft een persoonlijke band met de componist voor wie hij graag en met verve een lans breekt. Erg intrigerend, en je gaat er weer anders door naar Haydn luisteren.

Münchener Kammerorchester o.l.v. Alexander Liebreich
Joseph Haydn – Symphonies Nos. 39 and 45
Isang Yun – Chamber Symphony I