Willem Jeths - Yellow Darkness

Jan de Jeu | 29 mei 2008

Willem Jeths mag zonder enige twijfel gerekend worden tot de beste Nederlandse componisten van dit moment. In de loop der jaren is zijn werk geleidelijk minder atonaal geworden en het titelstuk van de dubbel cd - het speciaal voor de jonge klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer geschreven klarinetconcert ‘Yellow Darkness’- is niet alleen een overweldigend, maar tegelijkertijd ook zeer toegankelijk werk van Jeths.

Willem Jeths - Yellow DarknessHet uitzonderlijke klarinetspel wordt ondersteund door een majestueus Brabants Philharmonisch Orkest - compleet met geluiden van scheurend krantenpapier en over nat glas gewreven piepschuim - onder leiding van de Fransman Marc Soustrot.

Een speciale vermelding is op zijn plek voor de percussionisten die een groot aandeel hebben in de in het Muziekcentrum Frits Philips opgenomen wereldpremière van het stuk. Vanaf de eerste tonen boeit dit concert en het laat je niet meer los voordat zeventien minuten en achtenvijftig seconden later de laatste toon verklonken is.

De overige stukken - in uitvoeringen van het Arnhems Philharmionisch Orkest onder leiding van respectievelijk Bernhard Klee, Jurjen Hempel en Roy Goodman zijn al even expressief en het is dan ook welhaast onmogelijk om een voorkeur uit te spreken. Al wordt het uit 2006 daterende ‘Meme, for 2 violas and ensemble’ - in de uitvoering van het Schönberg Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw met de solisten Susanne van Els en Nobuko Imai - door mij vaker in de sacd-speler afgespeeld dan elk ander van de in totaal zeven werken.

Een zowel in artistieke als klankmatige zin schitterende dubbel cd van het Nederlandse kwaliteitslabel NorthWest Classics.