Tiësto - Elements Of Life World Tour

Steven Vos | 29 mei 2008

Tiesto (Tijs Verwest) tourde als promotie voor alweer zijn vierde album - Elements Of Life - de hele wereld rond. Om ook thuis te kunnen genieten van een optreden van de dj uit Breda werd het concert in Kopenhagen opgenomen. Elements Of Life World Tour (EOLWT) verscheen vorige maand als één van de eerste concerten op het ‘nieuwe’ formaat Blu-ray formaat met DTS-HD Master Audio soundtrack.

De Blu-ray bestaat uit twee discs die een registratie bevatten van het ruim vier uur durende concert in het Parken Stadium in Kopenhagen. Bij dit concert waren ruim 25.000 mensen aanwezig. Het concert kan uiteraard bekeken worden in de hoogste resolutie van 1080i en voor de audio beschikt de Blu-ray over het hoogwaardige DTS-HD Master Audio formaat.

Bij EOLWT krijg je, zoals wel vaker te zien is bij concertregistraties, het optreden te zien van het begin tot het eind. Het begint met Tiesto die vergezeld van zijn vriendin richting het podium loopt en het eindigt met Tiesto die, moe maar voldaan, zijn dj booth verlaat. Daar tussenin draait hij vol enthousiasme 21 tracks.

De eerste helft van het concert gaat over de vier Elements Of Life. Deze elementen worden steeds op sfeervolle wijze aangekondigd tussen de tracks door. Elk element (vuur, water, lucht, aarde) gaat gepaard met mooie special effects, zoals vuurwerk en vallend water. Ook het gigantische platte scherm achter Verwest draagt hieraan bij. Naast het draaien van platen zijn er ook een aantal gastoptredens te zien van ondermeer Julie Thompson en Christian Burns.

De tracklist van EOLWT is erg zorgvuldig gekozen. Disc 1 bevat een aantal tracks van zijn nieuwe album Elements Of Life maar ook tracks die onderdeel uitmaakten van zijn mix-cd In Search Of Sunrise 6. Verder ‘draait’ Tiesto een aantal tracks van bekende producers uit de ‘trancescene’ zoals Deadmau5, Signalrunners, Breakfast en Carl B. Disc 2 bevat, zeker het begin, vooral producties van Verwest zelf (en van Dennis Waakop Reijers red.). Al zijn grote hits komen voorbij, zoals Traffic, Dance4Life, Lethal Industry en Flight 643.

Al met al een erg goede registratie van de meest recente tour van de bekendste Nederlandse dj. De beeldkwaliteit is erg scherp (zeker op 1080i) en ook het geluid knalt overdonderend uit de speakers. Hoogtepunten voor deze auteur, en liefhebber van dit muziekgenre, het nummer Somewhere Inside - gemaakt onder Tiesto’s bekende alias Allure – live gezongen door Julie Thompson en de prachtige klassieker Delerium feat. Sarah McLachlan – Silence. Ook de afsluiter van het concert Cass Fox - Touch Me mag er wezen. Uiteraard is er ook aan de mensen met een ‘gewone’ dvd-speler gedacht en is het concert ook gewoon nog op dit oude vertrouwde formaat verkrijgbaar.

Speelduur: 240 minuten
Label: Blackhole

Tracklisting: