Caroline Henderson, No. 8

Jan de Jeu | 12 juni 2008

Als dochter van een jazz drummer was de in 1962 in Stockholm geboren Caroline Henderson al op jonge leeftijd vertrouwd met jazz muziek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij in haar jeugd in diverse jazz bandjes zong.

Caroline Henderson, No. 8Uiteindelijk vond ze deze muziek stijl toch te saai en nadat ze in 1983 verhuisd was naar Kopenhagen ging ze zich meer richten op de popmuziek. Samen met Maria Bramsen richtte ze de band RayDeeOh op waarmee ze haar eerste grote hit scoorde. Uiteindelijk ging zij haar eigen weg en met No. 8 heeft deze zangeres, die daarnaast in Denemarken ook nog een gevierd actrice en tv presentatrice is, haar achtste solo album afgeleverd.

Via de pop, maar ook uitstapjes naar triphop en drum ’n bass, is zij uiteindelijk toch weer beland bij het begin; de jazz. En uit de wijze waarop ze heden ten dage de dertien op het album staande songs neerzet blijkt overduidelijk dat zij jazz niet langer saai vindt. Dit heeft alles te maken met de groei die zij als zangeres doorgemaakt heeft. Daardoor kan zij meer van zichzelf in de muziek leggen en op die manier de nummers de benodigde diepgang meegeven.

Zij beschikt over een heerlijke zwoele, wat donkere stem die het album een sexy ondertoon geeft. Dat komt bijvoorbeeld mooi tot uitdrukking in Sonny Bono’s Bang Bang, eerder populair gemaakt door Nancy Sinatra en hier voorzien van een funky achtergrondkoortje.
Maar ook in Unchained Melody, een klassieker die zo vaak opgenomen is dat je niet zou verwachten dat er nog eens een nieuwe interpretatie zou kunnen volgen die opnieuw zou kunnen boeien. Of het uit The Great American Songbook afkomstige But Not For Me van George & Ira Gershwin. Met een prachtig blazers gedeelte afkomstig van de hand van Butch Lacy die dat nog eens dunnetjes overdoet in I Got Lost In His Arms en in de heerlijke versie van Nick Drake’s Riverman.

Een prachtig album van deze zangeres die onlangs tijdens The Hague Jazz voor het eerst in Nederland optrad. Na het beluisteren van de CD zult u met mij wensen dat het niet bij dat eenmalige optreden zal blijven.

Label: Stunt Records
Format: CD STUCD 08042