REVIEWB&W

Logitech Squeezebox™ Duet

Timo Schuurbiers | 20 juni 2008 | B&W

Vanwege de overname in 2006 van Slim Devices (het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van onder andere de Squeezebox™) door Logitech, is deze vierde generatie Squeezebox™ de eerste die gefabriceerd is onder het toeziend oog van Logitech. De afstandsbediening heeft nu ook veel meer ‘macht’ gekregen in het gehele Squeezebox™ systeem.

Wat is een Logitech Squeezebox™

De Logitech Squeezebox™ Duet is een digitaal netwerk-muzieksysteem, dat je via de meegeleverde kabels eenvoudig kan aansluiten op je versterker of actieve speakers. Gecombineerd met een draadloos netwerk waarmee je toegang krijgt tot honderden en zelfs duizenden internet radiostations. Daarnaast uiteraard je eigen muziekcollectie op je lokale pc of laptop binnen handbereik. Een kind kan de was doen met behulp van de overzichtelijke afstandbediening met 2,4” kleurenscherm.

Squeezebox™ installatie
Met de hulp van een zeer beknopte doch overzichtelijke handleiding heb je binnen 5 à 10  minuten de Squeezebox™ Duet aan de praat. Tip: verdiep je vooraf ook in de beveiligings- en netwerkinstellingen van je draadloze modem. Dit laatste kan nog wel eens hét struikelblok vormen.

SqueezeCenter™
Om je eigen muziekcollectie te kunnen beluisteren dien je ook het programma SqueezeCenter™  te downloaden. SqueezeCenter™ leest vervolgens de muziekverzameling in. Dit kan even duren, afhankelijk van de totale grootte van je muziekverzameling. Inlezen van MP3-bestanden gaat uiteraard sneller dan FLAC- bestanden. Je kan de muziekverzameling vervolgens benaderen via de SqueezeCenter™ applicatie op je pc of laptop, maar uiteraard ook via de afstandbediening. Met het draaiwiel scroll je eenvoudig door de complete muziekverzameling.

SqueezeCenter™ account (optioneel)
Met name handig als je gebruik wilt maken van internetradiogidsen en muziekservices zoals Rhapsody of Pandora Radio. Er is zelfs ook een mogelijkheid om je gehele muziekcollectie online te parkeren, zodat je eigen computer niet meer aan hoeft te zetten om je favoriete muziek te kunnen beluisteren. Hier heb ik wel mijn twijfels over, omdat je te allen tijden afhankelijk bent van je internetverbinding. Ruimtegebrek op je computer kun je uiteraard ook ondervangen door een NAS aan te schaffen. Op deze NAS moet dan wel SqueezeCenter™ op worden geïnstalleerd. Controleer bij de winkelier of jouw NAS hiervoor geschikt is.

Multiroom
Door het inzetten van meerdere Squeezebox™ spelers, kun je overal in je huis draadloos muziek beluisteren. Opa kan op zolder luisteren naar Evergreens, terwijl de kinderen in hun kamer genieten van de complete verzameling van Disney™ classics.

Hoe klinkt het?
Mijn muziekverzameling bestaat voornamelijk uit lossless FLAC en 320 kbps MP3 bestanden. Je moet dan zeer goede oren hebben om het verschil te kunnen horen tussen een traditionele cd-speler of de Logitech Squeezebox™. Lage kwaliteit MP3 klinkt altijd blikkerig, zo ook op de Logitech Squeezebox™.

Conclusie en kenmerken
De Logitech Squeezebox™ Duet is een zeer gebruikersvriendelijk doch eenvoudig muziek systeem. Het geluid is prima. De uitstraling is niet slecht, maar té plastic naar mijn bescheiden mening. Daar kan nog wel wat aan verbeterd worden.

Onder de duim
Het gevoel dat je eigen complete muziekverzameling letterlijk onder je duim hebt werkt zeer verslavend. De eerste dagen/weken ga je helemaal los en wil je alles horen. Heb je geduld, dan is dat prima. Maar een grote muziekverzameling heeft ook nadelen. Waar begin je? En waar eindig je? Je kan selecteren op genre, op artiest, albums, jaar, nieuwe muziek. Daarnaast kun je een willekeurige mix instellen en je kan uiteraard ook je eigen playlist(s) samenstellen. Dat laatste is leuk voor feestjes of als je een besluiteloze avond hebt. Mijn ervaring is dat je scrollt door de gehele muziekcollectie en dan een nummer of album selecteert. Desondanks wordt nieuwe/oude/vergeten muziek zeker ontdekt via de Logitech Squeezebox™. Daar kan echt geen CD wisselaar tegenop. In the end ben je toch degene met die machtige duim.