Rodrigo – Guitar Music 1 - Jérémy Jouve

Jan Luijsterburg | 19 juni 2008
Naxos heeft onder de noemer Guitar Series al heel wat reeksen met complete gitaarwerken van componisten voor dit instrument opgestart. Joaquín Rodrigo, vooral bekend van het adagio uit zijn Concierto de Aranguez, maar daarnaast componist van een mooi oeuvre voor sologitaar, had nog geen eigen reeks. Dat is nu verholpen.

Rodrigo – Guitar Music 1 - Jérémy Jouve De vanaf zijn derde jaar blinde Rodrigo (1901-1999) was geen gitaarspecialist. Hij speelde piano en viool, en componeerde veel voor piano en voor orkest. Als strijder voor de Spaanse muzikale traditie kon hij natuurlijk niet om het bij uitstek Spaanse instrument heen, zeker niet met opdrachten van de grote Segovia. Met uiteindelijk ongeveer 25 gitaarwerken van de kleine 200 stukken die Rodrigo in totaal componeerde leverde hij echter een belangrijke bijdrage aan het concertrepertoire van menig virtuoos.

Vier voorbeelden zijn te vinden op dit eerste deel van een serie, aangevuld met een pianostukje in een bewerking voor twee gitaren. De lange werken zijn allen samengesteld uit meerdere delen, soms in sonatevorm, en in het grote Por Los Campos De España als een suite bestaande uit onderdelen die in de loop van een lange periode los van elkaar tot stand kwamen. Vaak combineert Rodrigo impressionistische elementen met klassieke, veelal Spaanse dansvormen, met spectaculair resultaat.

Regelmatig vraag je je als luisteraar af hoe zoveel klanken en muzikale lijnen uit twee handen voort kunnen komen. In het stuk Tonadilla is dat uiteindelijk ook niet het geval, en wordt de jonge Franse gitarist Jérémy Jouve begeleid door collega Judicael Perroy. Jouve won tal van prijzen en maakte eerder een CD voor Naxos in de laureatenreeks. Zijn spel is indrukwekkend, zeer passend bij het grootse, virtuoze karakter van de muziek, en komt goed tot recht in de zeer directe opname.

Tres piezas españolas
Sonata giocosa
Por los campos de España