Tiësto - In Search Of Sunrise 7: Asia

Steven Vos | 26 juni 2008

Deze maand is alweer het zevende deel van de beroemde In Search Of Sunrise reeks verschenen. Deze mix compilatie, samengesteld door DJ Tiesto, werd voor het eerst uitgebracht in 1999. Het zevende deel heeft als thema het continent Azie meegekregen.

Voor liefhebbers van dit genre (inclusief ondergetekende) heeft deze serie altijd iets magisch.  De meeste delen ademen een speciale zomerse sfeer uit en vaak bevatten ze tracks die nog niet eerder uitgebracht waren (‘exclusives’) waaronder ook nieuw werk van Tiesto zelf. Na het uitkomen van deel 1 t/m 3, die door veel liefhebbers als echte klassiekers worden beschouwd in het Trance genre werd het een tijdje stil rond de zoektocht naar zonsopkomsten. Deel 4 verscheen pas 3 jaar na deel 3 en bestond uit 2 cd’s in plaats van de gebruikelijke enkele schijf. Dit is zo gebleven bij de daarop volgende delen.

Na deze lange introductie, die ik denk ik toch verplicht was om te geven aangezien de In Search Of Sunrise serie niet bij iedereen bekend is, ga ik over op waar het allemaal om gaat; hoe klinkt deel 7?

CD 1
Qua opbouw past hij weer perfect bij de andere zes delen. Een zomers intro dat langzaam overgaat in een sfeervolle track voorzien van mooie vocalen en gitaarsamples (Andy Duguid feat. Leah - Wasting), voor mij eigenlijk al meteen één van de hoogtepunten van de eerste cd. Daarna gaat de cd gewoon door met een aantal erg sterke trance tracks (zoals Rachel Starr - To Forever (Moonbeam Remix)), allemaal keurig aan elkaar gemixt door de Bredase DJ. De cd bevat ook een nieuwe track van Tiesto zelf onder zijn Allure alias (waar uiteraard ook de door HiFi.nl recent geïnterviewde Dennis Waakop Reijers aan mee gewerkt heeft) en een remix. Een erg goed opgebouwde cd met de typische In Search Of Sunrise ‘feeling’.

CD2
Ook cd 2 begint weer met een rustige intro maar gaat dan toch al snel over op het wat ‘snellere en hardere werk’. Dit is ook Tijs’ bedoeling geweest bij cd 2. De schijf bevat veel meer uplifting tracks dan cd 1 en mist hierdoor voor mij het In Search Of Sunrise gevoel. Het is een erg sterke cd maar hij mist helaas die typische sfeer. Hoogtepunten voor mij op deze cd zijn de tracks Kimito Lopez - Melkweg en Andre Visior & Kay Stone - Something For Your Mind (Guiseppe Ottaviani Remix).

Concluderend kan ik niets anders zeggen dan dat dit weer een goed deel is in de reeks maar dat ik cd 2 enigszins overbodig vind. Dit gevoel had ik echter ook al bij deel 5 en 6 en misschien moet Tiesto dan ook gewoon terug naar de enkele schijf van deel 1 t/m 3. Wel een aanrader dus en een heerlijke plaat voor de mooie zomerdagen die we hopelijk nog gaan krijgen.

28 tracks, speelduur 140:17
Label: Songbird