Away fom her

Jan Luijsterburg | 03 juli 2008

I think I may be beginning to disappear.’ Fiona heeft zo nu en dan goed in de gaten wat haar mankeert. Alzheimer. Voor u nu vreest dat het hier om een kleffe tranentrekfilm over een zielig vrouwtje gaat: niet dus. Away from her toont wat liefde en tegenslag met elkaar doen. Levensecht en subtiel.

Away fom her Debuterende regisseurs hebben vaak de neiging hun hele hebben en houwen in hun film te stoppen. Zo niet Sarah Polley, vanaf haar jongste jeugd actrice, bekend van haar schitterende prestaties in films als The Sweet Hereafter en The Secret Life of Words. Polley bewerkte het verhaal The Bear Came Over The Mountain van de schrijfster Alice Munroe tot een even krachtig als spaarzaam script, dat geheel gericht is op de twee centrale karakters: Fiona, gespeeld door Julie Christie, en haar echtgenoot Grant (Gordon Pinsent).

Samen wonen ze al jaren in een houten huis in het besneeuwde Canada, tot Fiona besluit dat ze in een verpleeghuis wil gaan wonen. Grant ziet dat niet zitten, zeker niet als hij hoort dat hij de eerste maand niet op bezoek mag komen om het gewenningsproces niet te verstoren. Als de maand verstreken is heeft Fiona weinig aandacht meer voor hem. Ze heeft het veel te druk met een nieuwe vriend, medebewoner Aubrey. Als deze vanwege financiele problemen vertrekt uit het tehuis lijkt dat de jaloerse Grant, die vroeger zelf ook wel eens een misstapje maakte, goed uit te komen. De uitwerking op het ziekteproces van Fiona is echter minder.

Julie Christie zet haar glazige blikken soms wat zwaar aan en acteert vaak op de grens van het geloofwaardige. De grimmige blikken van Grant zijn een stuk beter invoelbaar. De dialogen zijn sterk, maar ook vaak nogal bedacht. De film doet hierdoor eerder literair dan realistisch aan. Desalniettemin zijn de karakters interessant en kun je je als kijker goed in hun problemen verplaatsten. Hoewel de thematiek daartoe uitnodigt wordt het gelukkig nergens sentimenteel. De kwaliteit van de film zit met name tussen de regels, in kleine gebaartjes of een enkel zinnetje dat een wereld van emoties blootlegt.

Away fom her

De DVD biedt als bonus onder meer een commentaarkanaal van Julie Christie. Helaas heeft zij weinig interessants te melden. Aanvankelijk zwijgt ze vaak minutenlang, en als ze spreekt gaat dat omslachtig. Wat ze zegt beperkt zich strikt tot haar eigen persoonlijke belevingen (dat ze het koud had en zich een Canadees accent moest aanmeten), haar identificatie met haar rol en niet te vergeten de grenzeloze waardering voor Sarah Polley. De film is er niet minder om.

Canada, 2006
Speelduur: 110 minuten
Regie en scenario: Sarah Polley