REVIEWT+A

T+A MP 1250 R

Er zijn vele soorten media die kunnen dienen als high end bron voor weergave in een audio keten. Veel van u gewaardeerde lezers zijn in het bezit van een goede cd-speler, sacd speler en/ of draaitafel. Voor een veel makkelijker manier om de digitale media te kunnen beheren en delen over meerdere installaties in een huis wordt al snel gebruikgemaakt van digitale opslagmogelijkheden als een usb harddisk, mp3 speler en aanverwanten en zelfgebrande compilaties met diverse gecomprimeerde muziekstukken. Helaas wordt dan ook vaak de geluidskwaliteit een stuk minder dan het origineel, door de veelal hoge compressie die wordt toegepast op de data (muziek).

Onlangs kwam het Duitse T+A met een nieuwe telg uit de befaamde R-Serie, een zogeheten streaming client ofwel een netwerkspeler. Met de belofte dat de geluidskwaliteit een goed cd loopwerk zou kunnen evenaren, of zelfs overstijgen. Met graagte onderwierp ik deze MP 1250 R aan een grondige luistertest en ondervond ik dat mijn vooroordeel tegen gecomprimeerde muziek voor deze netwerkspeler geheel niet opging. Lees en huiver!

Diversiteit alom

Waar een gemiddelde allesspeler toch vaak op vastloopt zijn de steeds vernieuwende formaten die gebruikt kunnen worden om muziek digitaal mee op te slaan. Mp3 is inmiddels niet meer weg te denken in de huidige muziekwereld, maar formaten die op sommig gebied meer mogelijkheden of kwaliteit bieden blijken bijna niet bij te benen voor een loopwerk. Dus is een netwerkspeler ideaal voor de “nieuwere” formaten. Voorwaarde voor de gebruiker is dat hij of zij in het bezit is van een PC met enige opslagcapaciteit en een al dan niet draadloos netwerk. De T+A is op beide manieren met enig gemak aan te sluiten en op te nemen in een thuisnetwerk, waarna alleen een netwerk media server geïnstalleerd hoeft te worden op de computer die als bron dient. Geef het netwerk een naam (bijv. Thuis) en het streamen kan beginnen. Gelukkig is een goede gebruiksaanwijzing voorhanden, voor diegenen die er écht niet uitkomen, maar alles is toch wel redelijk eenvoudig te noemen als het om aansluiten en verbinden gaat.

Heeft of wilt u geen netwerk thuis, maar wel een pc vol muziek, dan biedt de MP 1250 R ook nog de mogelijkheid om een usb harddisk aan te sluiten. iPod liefhebbers krijgen ook nog eens een aansluiting en ook eigenaars van een NAS muziekserver kunnen deze aan het toestel koppelen. Alle soorten digitale media worden herkend, ik noem MP3, AAC, WMA, Ogg, Wav, FLAC en ga zo maar door.De enige niet ondersteunde opslagvorm is die van de door Apple iTunes aangekochte muziekstukken, omdat Apple daarvan zelf de rechten van bezit. Goed, daar zou ik prima mee kunnen leven. Een afstandsbediening zit niet bijgeleverd, omdat de andere apparaten uit de R-serie middels de R-link ook dit toestel kunnen bedienen en een extra afstandsbediening dan overbodig zou zijn. Importeur ServiQ heeft deze natuurlijk wel los leverbaar voor niet T+A bezitters.

Maar de MP 1250 R heeft nog veel meer in huis, het is eigenlijk een heel erg uitgebreide d/a converter. Er zitten twee digitale ingangen op (coaxiaal en optisch) en een coaxiale uitgang. Twee vergulde cinchbussen voor de analoge aansluiting op uw versterker zijn zo ver mogelijk van het voedingsgedeelte geplaatst. In de toekomst komt T+A nog met een speciale high end tunermodule voor de MP 1250 R. Maar niet getreurd, want het apparaat beschikt wel over de mogelijkheid om internet radio te kunnen ontvangen. EĂ©n bezoekje aan de T+A vTuner website, en al uw favoriete zenders worden toegevoegd aan het apparaat.

Binnenin zien we een zeer betrouwbare opzet van componenten, een sterke voeding, zeer korte signaalwegen en minimalistisch van opbouw. De dac is er een van Burr Brown, de PCM 1738. Het frequentiebereik (opgegeven) loopt van 2 Hz tot 20 kHz met een harmonische vervorming van minder dan 0.001 %. De signaal/ ruisverhouding ligt op 109 dB. Als u bijvoorbeeld een cd-speler aansluit, kan de MP 1250 R dit signaal decoderen met zelfs 96 kHz samplingrate. De netwerkaansluiting moet het doen met “maar” 48 kHz (24bit).