2 Days in Paris

Jan Luijsterburg | 31 juli 2008

Marion en haar Amerikaanse vriend Jack leggen voor twee dagen aan in Parijs bij de ouders van Marion, na een vakantie in Venetie, alvorens terug naar Amerika te reizen. Een behoorlijke culture clash voor Jack, die moeite mee heeft met het Franse chauvinisme, de vrije seksuele moraal en het vooral feit dat overal ex-vriendjes van Marion opduiken. Neurotisch gebabbel en hilarische verwikkelingen van Woody Allen niveau.

2 Days in ParisFilms worden meestal toegeschreven aan de regisseur, wat vaak wat onrecht doet aan de andere betrokkenen. 2 Days in Paris is echter zonder meer de film van Julie Delpy. Naast voor de regie tekende zij voor het scenario, de montage en de muziek. Verder produceerde ze de film mede, en speelt de rol van Marion. Haar vader in de film is ook in het echt haar vader. Niet vreemd om aan te nemen dat ze dicht bij zichzelf gebleven is. Delpy ontkent deze aanname in het bijgevoegde interview niet, maar geeft wel aan dat ze minstens zo veel van haar eigen neurotische kanten meegegeven heeft aan de persoon van Jack, meesterlijk neergezet door Adam Goldberg.

Deze hypochonder heeft continu overal last van, als het geen migraine is heeft hij vast wel iets verkeerds gegeten. Constant vreest hij terroristische aanslagen, vooral in de metro, en dat Marion iedereen tot groot vermaak die foto met ballonnetjes aan zijn piemel laat zien apprecieert hij niet erg. Naarmate het aantal vriendjes en de dubieuze smoesjes van de continu flirtende Marion toenemen ga je steeds meer begrip voor hem krijgen. Ze maakt er wel een potje van.

Naast dicht bij zichzelf, de naar Amerika vertrokken Parisienne, blijft Delpy oppervlakkig gezien ook dicht bij de twee films die ze met regisseur Richard Linklater en medespeler Ethan Hawke maakte, Before Sunrise en Before Sunset. Ook praatfilms over de ervaringen van een stel in een stad binnen een beperkt tijdsbestek, maar veel romantischer getoonzet. 2 Days behandelt een breder scala aan thema’s, zoals de gevolgen van de seksuele bevrijding van de vrouw, racisme (wat taxichauffeurs in deze film uitslaan grenst aan het ongelofelijke) en de confrontatie van verschillende culturen.

2 Days in Paris

Bovenal is deze knap gemaakte film vol verbale smerigheid ontzettend vermakelijk; er gaat geen minuut voorbij zonder schaterlach. Julie Delpy geeft het genre van de romantische komedie een geheel nieuwe dimensie, te weten: inhoud.

Frankrijk/Duitsland, 2007
Speelduur: 97 minuten
Regie, scenario, montage: Julie Delpy