Allman Brothers Band - Idlewild South

Jan Luijsterburg | 28 augustus 2008

Het zuiden van de Verenigde Staten is een smeltkroes van muzikale stijlen. Dat is mooi te horen op het doorbraakalbum van The Allman Brothers Band uit 1970. Rock, blues, gospel, country en jazz zijn ingredienten in een smakelijke soep, die kraakhelder door MOFI’s Shawn R. Britton gerestaureerd op LP wordt uitgeserveerd.

De plaat wordt algemeen gezien als het beste studioalbum van deze nog altijd actieve band. De gitaarduels van Duane Allman en Dicky Betts werden in een strakke, compacte en daarmee radiovriendelijke structuur gegoten, heel anders dan in hun beroemde live shows. Vooral kant 1 van dit album bevat louter klassiekers, waaronder Midnight Rider, Revival en  het instrumentale, door Betts gecomponeerde In Memory Of Elizabeth Reed.

Na de opnamen speelde Duane Allman een belangrijke gastrol op Layla and Other Assorted Love Songs van Eric Clapton’s Derek and the Dominos, en gaven de Allman Brothers hun fameuze concerten in de Fillmore East, vastgelegde op een klassiek live-album. Meteen daarna werd Duane en een jaar later ook bassist Berry Oakley geveld door vrijwel identieke motorongelukken. The Allman Brothers bleven een geamputeerde band. Maar gelukkig zijn er de plaatjes nog.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar begrijp van kenners dat de remastering van Idlewind South door Mobile Fidelity, zowel op CD als op vinyl, aanzienlijk beter klinkt dan eerdere uitgaven. Er is in ieder geval niet geprobeerd de tijdsgeest weg te poetsen. De strikte kanaalscheiding is gehandhaafd (een instrument klinkt of uit het ene, of uit de andere luidspreker, zelden uit allebei tegelijk), het slagwerkduo klinkt dun. Wel is alles extreem transparant en daarmee perfect te volgen, zonder dat er rauwe kantjes sneuvelen of aan sfeer ingeboet wordt.

7 tracks, speelduur ongeveer 31 minuten
Label: Mobile Fidelity www.mofi.com