Chuck Berry - Berry is on Top / St. Louis to Liverpool

Jan Luijsterburg | 26 september 2008

Terug naar de oorsprong van de rockmuziek, want zonder Chuck Berry hadden The Beatles en The Rolling Stones op zijn minst anders geklonken. Het audiofiele label Mobile Fidelity Sound Lab ging op zoek naar de originele mastertapes van twee vroege Berry albums, waarop de meeste van zijn klassiekers te vinden zijn.

Chuck Berry - Berry is on Top / St. Louis to LiverpoolDat was nog een hele uitzoekerij, want de mastertape van de in 1959 door Chess uitgegeven verzameling Berry is on Top was er niet meer. Men moest dus op zoek naar de tapes van de singles waaruit het album samengesteld was alvorens het daadwerkelijke restaureren kon beginnen. Het resultaat mag er wezen. Vooral de primitieve opnamen van het Berry is on Top album, met onder meer Bo Diddley en Willie Dixon, zijn heerlijk ruig en smerig gebleven.

Aan de balans binnen de mono opnamen viel natuurlijk weinig te veranderen, en de geluidskwaliteit verschilt dan ook erg per nummer. Gitaar en zang staan helder voorop, inclusief het gekraak van de versterker. Belangrijkste is dat de energie er vanaf blijft spatten, men heeft het gelukkig niet te mooi willen maken. De vaak terugkerende prototype Berry intro, de wereldhits Johnny B. Goode, Roll over Beethoven (Tell Tchaikovsky the news!). Maar ook totaal vage, bizar melige tracks als Hey Pedro (Thee little girl dance good no?). De teksten zijn briljante rock ‘n’ roll statements, waar zelfs The Ramones nog een puntje aan konden zuigen.

St. Louis to Liverpool klinkt meteen een stuk meer gelikt. Stereo, meer instrumenten. Misschien een tikje scherp gemixt, met veel scherp hoog en laag, en relatief weinig midden. Kraakhelder, ‘in the face’. Hits als No Particular Place to Go en Promised Land worden afgewisseld met nummers die nu eerder campy aandoen. Een heftige leefstijl, gelardeerd door gevangenisverblijf, maakte dat Berry zijn best moest doen het publiek te behagen. Dat is altijd jammer. Maar ook hier veel nummers die later door anderen gecoverd zijn.

De 24 karaats gouden CD in beperkte, genummerde oplage, zit verpakt in een kartonnen klaphoesje, met bijgevoegd een boekje met de oorspronkelijke liner notes van beide albums.

De man is inmiddels 81 en toert nog altijd de wereld rond, zoals afgelopen maart in Amsterdam te beleven was. It’s a way of life.

27 tracks, speelduur 71:29