Damien Jurado – Caught in the Trees

Jan Luijsterburg | 02 oktober 2008

De Amerikaanse singer-songwriter Damien Jurado is gewend in hoog tempo onderling zeer verschillende albums vol te spelen. Voor zijn nieuwste, Caught In The Trees, gesierd door luchtfoto’s van de NASA, werd ruim de tijd genomen. Een vol jaar werd er in nauwe samenwerking met zijn inmiddels vaste begeleiders Jenna Conrad en Eric Fisher aan gewerkt, en het resultaat mag er wezen.

Damien Jurado – Caught in the TreesEerder werd op deze site aandacht besteed aan On My Way To Absence en het prachtig verstilde And Now That I’m In Your Shadow. De gelijkenis met Will Oldham, oftewel Bonnie ‘Prince’ Billie blijft sterk. Dat zit hem in de glasachtige, kartelvormige stem, niks aan te doen, helemaal niks op tegen ook. Veel sfeer, van de droeve, melancholieke soort. Maar Jurado bespeelt hier een breder scala aan registers.

Radiovriendelijke popsongs als opener Gillian Was A Horse (het promo-exemplaar dat ik ontving bevat ook een Amerikaanse radioversie waarin het ontzettend vieze woord bullshit keurig van de i ontdaan is) worden afgewisseld door vertrouwd verstild werk en wat meer elektrisch versterkte, navrante momenten. REM en Bruce Springsteen in ruststand zijn niet ver, evenmin als Iron And Wine of Jason Molina (Song: Ohia, Magnolia Electric Co). Sheets lijkt plots sprekend op Laura Veirs.

Jurado maakt geen songs die meteen bij de strot grijpen. Ze moeten even rijpen, maar na een aantal keren luisteren valt alles op zijn plaats. De teksten zijn minder persoonlijk dan voorheen, hebben een bredere context gekregen. Fascinerend, heerlijk plaatje wederom.

13 tracks, speelduur 44:31
Label: Secretly Canadian
Distributie: de Konkurrent