Anja Garbarek - Smiling & Waving

Jan de Jeu | 09 oktober 2008

Na Vellkommen Inn uit 1992 en Balloon Mood uit 1996 kwam Anja Garbarek - jawel, de dochter van de fameuze Jazz saxofonist Jan Garbarek - met het in 2000 in London opgenomen Smiling & Waving. Het leverde haar in 2001 meteen een Noorse Grammy oftewel Spellemannspris op.

Anja Garbarek - Smiling & WavingZeven jaar later brengt het Rotterdamse label tonefloat het album uit op een 180 gram schijf - waarvan de eerste vijfhonderd exemplaren geperst worden op wit vinyl - gestoken in een uitklaphoes van zware kwaliteit. Als bonus is een 7 inch schijf toegevoegd met daarop twee nummers die tot voor kort uitsluitend te vinden waren op een gelimiteerde Noorse cd van het album: I Won’t Hurt You en Blinking Blocks Of Light.

Anja heeft enkele bekende gasten uitgenodigd zoals Steven Wilson van Porcupine Tree en Richard Barbieri van de groep Japan. Mark Hollis van Talk Talk speelt piano, bas en melodica terwijl in Ă©Ă©n van de twee mede door hem geproduceerde songs, The Diver, Robert Wyatt te horen is. Dit nummer, waarin de stemmen van Robert en Anja prachtig samenvloeien, is slechts Ă©Ă©n van de hoogtepunten van het album.

Altijd weer is er die Noors onderkoelde sensuele stem van Anja. Net als bij haar vader zijn er ook in haar muziek geen grenzen te ontdekken. Klassiek, pop, jazz, elektronica; het loopt naadloos in elkaar over, zonder dat dit ook maar enig maal geforceerd of onnatuurlijk klinkt. Het ene moment is haar stem ingebed in klanken van een klassiek kamerorkest, het volgende moment wordt hij onderbroken door abstracte beats. Een prachtig muziekdocument in een uniek jasje.