Louis Capart & Duo Balance; Voyage - d’une île à l’autre

Jan de Jeu | 15 oktober 2008

Jaren geleden ontdekte ik het audiofiele platenlabel Stockfisch Records. Een Duits label dat zich destijds toelegde op singer songwriter en gitaarmuziek. Inmiddels is het aanbod wat breder geworden en omvat het ook o.a. blues, jazz en klassieke muziek.

Louis Capart & Duo Balance; Voyage - d’une île à l’autreEén van de eerste CD’s die ik destijds beluisterde was Bunter Fleck van het Duo Balance, bestaande uit het echtpaar Christine Maringer-Tries en Hans-Peter Tries. Met twee fraai harmonierende stemmen en een akoestische gitaar als basis.
De gezongen liederen waren met name afkomstig van Franstalige schrijvers als George Moustaki, George Brassens en een Franse zanger/componist waar ik nog nooit van had gehoord; Louis Capart.

In de loop der jaren heeft zich een hechte vriendschap ontwikkeld tussen de Bretonse bard en het Duitse paar. Voyage - d’une île à l’autre is voortgekomen uit deze vriendschap. Een vriendschap die over grenzen en door culturen heenloopt en die, zo draagt dit drietal uit, de vrede tussen landen kan stabiliseren. Het merendeel van de dertien chansons op deze hybride stereo SACD is geschreven door Capart maar er staan ook enkele composities op van anderen waaronder Göttingen van Barbara. Daarin staat hetzelfde thema centraal.

We zijn allen mensen, of we nu in Frankrijk wonen of in Göttingen. Saillant detail is dat dit chanson kort na de tweede wereldoorlog geschreven werd en destijds wel wat stof op liet waaien. Maar dat is dan ook de enige ‘dissonant’ op deze harmonieuze schijf over thema’s als vriendschap, liefde, de natuur en de zin van het leven. De iets lagere Franse stem harmonieert fraai met de twee Duitse stemmen, de beide heren bespelen onberispelijk hun gitaren en accenten van harp, flugelhorn, accordeon, fluit en bas ondersteunen het geheel smaakvol.

Net als op de aan het begin genoemde CD van ‘Duo Balance’ is alles in balans, evenwichtig en gelijkmatig. Wanneer er in het eerste nummer gezongen wordt over de azuurblauwe zee met zijn hoge golven die breken op het strand maakt die harmonieuze presentatie zonder uitschieters dat ik me bij het luisteren hooguit voor kan stellen dat er een lichte rimpeling over het water gaat. Kortom; wat ik mis is spanning. Dat niet iedereen dit zo zal ervaren staat buiten kijf. Mijn vrouw vindt het juist een sfeervolle, makkelijk in het gehoor liggende SACD. Hij zal dan ook vaker in de woonkamer te vinden zijn dan in mijn luisterruimte.

Format: Hybride stereo SACD SFR 357.4043.2
Label: Stockfisch Records