Into the Wild

Jan Luijsterburg | 13 november 2008

De film van Sean Penn over de avontuurlijke tochten van Christopher McCandless, beschreven in het boek van Jon Krakauer. Een jonge twintiger laat familie en alle materiele gemakken achter zich en vindt zijn eind in het barre Alaska. Een fraaie verpakking en een DVD vol extra’s maken downloaden, mocht u zich daar wel eens toe laten verleiden, wel erg onaantrekkelijk.

Into the WildHet pakketje ziet er uit als een gebonden boek, met aan de binnenkant van de kaft aan de voor en achterkant een DVD, en daartussen een boekje met foto’s, citaten uit het dagboek van McCandless en de boeken die hij las, en een kaartje waarop zijn route uitgetekend is. Een mooi ding om te hebben.

Het verhaal wordt chronologisch op twee niveaus verteld. Het begint in Alaska bij de ‘magical bus’ die de voorkant van de verpakking siert, het laatste huis van Chris, waar hij de barre winter tracht te doorstaan. Het verhaal van zijn laatste maanden wordt doorsneden met de voorgeschiedenis, vanaf zijn afstuderen in Atlanta. Zijn ouders verwachten dat hij een mooie carrière gaat starten, maar hij weigert de auto die hij als cadeau krijgt, knipt zijn creditcards in stukken, verbrandt zijn geld en gaat op pad om niet meer terug te keren. De mensen blijven ontredderd achter. Chris, die zich omgedoopt heeft in de geuzennaam Alex Supertramp, volhardt er ondanks de adviezen van de mensen waarmee hij tijdens zijn reizen optrekt in geen contact op te nemen. In de reconstructie die Krakauer maakte van de reis door de VS, met Alaska als ultiem doel, wordt nadrukkelijk het perspectief van de familieleden betrokken, vooral van de zus die ook nauw bij de totstandkoming van de film betrokken was.

Wie zich gedraagt als Chris loopt het gevaar door iedereen als een idioot versleten te worden, weet Krakauer uit eigen ervaring. De kracht van Into the Wild is dat dit juist vermeden wordt: Chris blijft een weldenkend mens, gedreven door een oprechte overtuiging. De analyse van hoe hij tot die overtuiging gekomen is, en met name er zo in volhardt dat hij zijn familie van zich afstoot, blijft wat oppervlakkig, maar dat is hier niet erg. De film appelleert vooral aan een oergevoel dat iedereen wel in enige mate herkent of herinnert. De boel de boel laten, de beschaving achter laten en een zijn met de natuur, het avontuur tegemoet. Sean Penn heeft, geholpen door zijn cast, op overtuigende wijze vorm gegeven aan dit gevoel, dat versterkt wordt door de soundtrack, bestaande uit speciaal vervaardigde akoestische liedjes van Eddie Vedder (Pearl Jam) en sfeervol instrumentaal gitaarspel van Michael Brook en Kaki King. Dat Penn hier en daar heel Amerikaans wat doorschiet in al te sentimentele beelden zij hem vergeven.

Into the Wild

De DVD met extra’s begint met een merkwaardige persconferentie. Van de 38 minuten kijken we ongeveer drie kwart van de tijd naar de verveelde gezichten van Penn en hoofdrolspeler Emile Hirsch, terwijl de vragen en antwoorden omslachtig in het Frans vertaald worden. Dit alles onbeholpen gefilmd met een handycam. Montage had hier misschien nog iets aan kunnen doen, nu is er niet doorheen te komen. Gelukkig is de rest veel beter. Twee compacte, goede documentaires bieden relevante achtergrondinformatie. Eentje gaat over de personen, waarin vooral Krakauer veel achtergrondinformatie verschaft en ook de familie aan bod komt; de ouders gaven pas tien jaar na het eerste verzoek toestemming aan Sean Penn om de film te maken. De andere gaat over de productie zelf, die met een draaitijd van acht maanden op de historische locaties een knap staaltje toewijding was. Datzelfde kan gezegd worden over de gewichtsafname van Hirsch.

Een erg leuke toevoeging is de National Geographic documentaire Braving Alaska, over een paar gezinnen die in de meest geïsoleerde delen van Alaska trachten te wonen. Alles tezamen een DVD-uitgave die de film eer aandoet.

2DVD9; VS, 2007
Regie: Sean Penn
Scenario: Sean Penn en Jon Krakauer
Productie: Art Lindson
Camera: Eric Gautier
Soundtrack: Eddie Vedder, Michael Brook, Kaki King
Met: Emile Hirsch, Hal Holbrook, Catherine Keener, Vince Vaughn, William Hurt, Marcia Gay Harden, Brian Dierker, Jena Malone, Kristen Stewart
Beeld 16:9 (2,35) anamorf; extra’s 4:3
Geluid: DD5.1, extra’s 2.0
Extra`s: Persconferentie met Sean Penn, Emile Hirsch, Eric Gautier (38 min), Into The Wild: Het Verhaal, De Personages (22 min), Into The Wild: Een Ervaring (17 min), “Braving Alaska”: Documentaire van National Geographic (52 min)