REVIEW

Monteverdi - Vespro della Beata Vergine

Ferd Op de Coul | 27 november 2008
Met toepassing van de voor de pre-barok gebruikelijke instrumenten en enkelvoudig bezette `koren` door de solisten, krijgt een der grootste meesterwerken van de vokale kunst, nl Claudio Monteverdi’s (1576-1643) Mariavespers in de nieuwe vertolking op twee cd’s door La Petite Bande, onder leiding van Sigiswald Kuijken een even transparante als sobere vertolking.

Vespro della Beata Vergine - Claudio MonteverdiKuijken heeft de Mariavespers naar eigen zeggen lang voor zich uitgeschoven omdat hij oa karakteristieke instrumenten moest ontberen. Dat betekent in elk geval nu een gewetensvolle, niet door romantiserende invloeden bij-gekleurde versie, zoals in diverse uitvoeringen van dit meesterwerk, oa. een op zich overigens heel fraaie Gardiner-produktie.

Deze reconstructie daarentegen van de uit 1610 daterende Vespro della Beata Vergine, bestaat uit een responsorium, vijf psalmen afgewisseld met vijf motetten, een hymne en één, in plaats van de gebruikelijke twee Magnificats. Ook de antifonen ontbreken, omdat het gregoriaans steeds vaker werd vervangen door andere, meerstemmige composities en in de gegeven volgorde, met weglating dus van een der Magnificats.

Of en in hoeverre Kuijkens bewering dat hij daarmee de autentieke oorspronkelijke versie heeft bereikt, de waarheid is en niets dan de waarheid, kan ik niet beoordelen, maar de authentieke barokpraktijk van de door de solisten ingevulde ensembleklank – tegenwoordig ook meermalen toegepast bij Bach – wordt hier wel met grote zorg en toewijding vervuld. Van verdubbelingen bij de instrumentale partijen is evenmin sprake, zodat ook in dit opzicht struktuur en helderheid van deze muziek zijn gewaarborgd.

Deze sobere en daardoor aanvankelijk ook wat droog aandoende uitvoering vergt voor Gardiner- en zelfs Harnoncourt-adepten enig inlevingsvermogen, maar die gewenning loont de moeite omdat Kuijken c.s. dit meesterwerk zowel in de ensembles als details wel degelijk innoverend hebben belicht.

De solisten, dus tevens koristen zijn: Gerlinde Säman en Maria Kuijken, sopranen, de mannelijke alten Alessandro Carmignani en Paolo Costa, de tenoren Guiseppe Maletto, Fabio Furnari en Jean-Francois Lombard en de bassen Marco Scavazza, Fulvio Bettini en Valter Testolin. Een idiomatisch uitgelezen groep, evenals de barok- en renaissance- instrumentalisten van La Petite Bande.

Aan de presentatie van deze twee cd’s werd de grootste zorg besteed: Ze zijn in een album gevat met de teksten van de vespers en o.a. een interview met Sigiswald Kuijken door musicologe Jolande van de Klis. Hans Morren leverde prachtige foto’s van de Leuvense St.Pieterskerk voor dit Challenge-album, al zijn de opnamen gemaakt in de Dominicanen- kerk te Leuven, de thuishaven van La Petite Bande.


Aanvullende informatie:
Claudio Monteverdi: Vespro della Beata Vergine.
Solisten en orkest La Petite Bande olv Sigiswald Kuijken.
Challenge Classics CC 76613
(2 cd’s,resp. 53.43 en 32.22)

EDITORS' CHOICE