Medeia – Cult

Michel Wanner | 11 december 2008
Kijk, dat zien we graag tijdens deze donkere dagen. Donkere muziek, in een donkere verpakking gespeeld door donker (althans in de videoclip) beschilderde personen (nee, geen Zwarte Pieten). Dat laatste had dan weer niet zo gehoeven voor mij. Maar goed, deze mensen komen uit Finland en waarschijnlijk is dat daar hot, hoewel het alweer twee jaar geleden is dat landgenoten Lordi het Eurovisie Songfestival wonnen.

Medeia – Cult De muziek van Medeia (mythologische heks) is trouwens totaal niet te vergelijken met die van Lordi. Gelukkig maar, want de clearasilmetal van laatstgenoemde is wel even andere koek dan de plaatstaalwals van eerstgenoemde Scandinaviers. In krap een half uur komen 11 culturele geweldsexplosies voorbij die na de laatste tonen nog even blijven nadreunen. Is dit één brok geweld zonder een greintje mededogen? Nee, gelukkig niet, anders was de lol er al na 10 minuten af. Dankzij nuances in de vorm van pianoklanken en een voice under weet Medeia de aandacht meestentijds vast te houden. Het blijft natuurlijk totaal ongeschikt voor tedere engeltjes en gelijkgezinden, maar menig (death)metalliefhebber zal hier zijn of haar goedkeuring aan kunnen geven.

De vette productie – door de band zelf - draagt wel enorm bij aan het brute karakter van Cult, de tweede volledige cd van dit kwintet. Het debuutalbum Quantum Holocaust: World Domination verscheen trouwens in 2006 en begin dit jaar volgde er een mini-cd (Medeia). De band bestaat echter al sinds 2002 en klinkt als een goed op elkaar ingespeeld team. De ruige vocalen van brulboei Keijo Niinimaa blijven tenminste ruig en verzanden gelukkig niet in dat moderne, `melodieuze` geneuzel wat tegenwoordig zo hip schijnt te zijn. Nadeel daarvan is dan weer wel dat dat de afwisseling niet ten goede komt en zo blijft er altijd iets te zeuren.

Helaas zag ik dus een videoclip van het nummer Cold Embrace op You Tube. De clip (geschoten op straat en bij een winkelcentrum) kwam nogal infantiel over. Natuurlijk is het grappig bedoeld, maar het doet afbreuk aan de zeer ruige muziek. Videoclips dienen volgens mij ter promotie van de muziek, maar in dit geval moet men vrezen voor een averechts effect. Ik had hem liever niet gezien, maar misschien behoor ik ook niet (meer) tot de doelgroep. Kan mij niet schelen, in een geschikte gemoedstoestand zet ik lekker deze cd op. Een aanra(n)der voor onder de kerstboom.

Overige informatie:
11 tracks, bijna 31 minuten
Label: Fullsteam Records