Jakob Dylan - Seeing Things

Jan de Jeu | 15 januari 2009

Als ‘de zoon van’ waakte Jakob Dylan er aanvankelijk wel voor om in de voetsporen van zijn vader te treden en richtte hij zich als leadzanger van de band The Wallfl owers op een geheel andere muzieksoort. Maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan en op zijn soloschijf Seeing Things klinkt hij helemaal als de singer-songwriter met zijn roots in de blues, country en folk die je op grond van zijn afkomst verwacht te zullen horen.

Jakob Dylan - Seeing ThingsHij begeleidt zichzelf op gitaar en bas terwijl de drie andere musici slechts spaarzaam worden ingezet. Dat heeft alles te maken met het aantrekken van de uitmuntende producer Rick Rubin. De man drukt zijn stempel op dit album op dezelfde magistrale wijze waarop hij dat deed bij die laatste prachtige albums van Johnny Cash.
De tien songs ademen eenzelfde intimiteit waarbij af en toe de invloeden van mannen als Richard Thompson en, in Will It Grow, Bruce Springsteen tot uitdrukking komen.

De titels (Evil Is Alive And Well) en de teksten zijn over het algemeen bepaald niet vrolijk te noemen, al zit er ook een enkele optimistische noot tussen; "There’s a light making it’s way on up the mountain night and day. You’ll go down and you’ll go deep but you won’t surrender your masterpiece" Ze halen het niveau (nog) niet dat ik associeer met de naam Dylan, maar zijn desondanks ontegenzeggelijk de moeite van het beluisteren waard.

Jakob Dylan lijkt zijn stijl te hebben gevonden. In de mix op de door mij beluisterde lp (met gratis mp3 download) wordt de stem, die overigens beter klinkt dan die van senior, sterk benadrukt. De omringende akoestische instrumenten klinken helder en transparant.