Flower in the Pocket

Jan Luijsterburg | 19 februari 2009

De twee Chinese jongetjes zien er op de cover vrolijk uit, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het gemakkelijk hebben. Ze groeien in Maleisie op zonder dat er iemand naar ze omkijkt. Vader heeft het te druk met zijn bedrijf in etalagepoppen, een moeder is er al helemaal niet. Het speelfilmdebuut ven de jonge regisseur Liew Seng Tat won in 2008 een Tiger Award bij het Internationaal Filmfestival Rotterdam.

Flower in the PocketDe film toont het leven van alledag. Dat bestaat voor de vader vrijwel uitsluitend uit werken. Naar zijn kinderen kijkt hij niet om, er lijkt geen enkel contact. De kleine ventjes redden zich in schrijnende omstandigheden wonderwel, ondanks de aanpassingsproblemen op school. De taal van klasgenoten en de juf niet kunnen spreken is wel een handicap, maar de flexibiliteit van kinderen is onbegrensd. Op zichzelf aangewezen scharrelen ze door de stad en maken de kleine avonturen mee die het kinderleven typeren. Als ze op straat ontdekken dat ze elkaars kleren aan hebben wordt er terplekke omgekleed, en ze knippen hun eigen haar. Op de vuilnisbelt vinden ze een puppy, die de ironische naam Happy toebedeeld krijgt. Happy vreet de schoolboeken op en kan niet in krotachtige huis gehandhaafd blijven. Dat geeft verdriet. Aan het eind blijkt dat als het er echt op aan komt, vader en kinderen er toch zijn voor elkaar. Een schrale, maar toch niet uit te vlakken troost.

De film is met eenvoudige middelen gemaakt, maar de videobeelden in het smalle 4:3 formaat zien er haarscherp uit en zijn fraai van compositie en sfeer. Vaak blijft de camera op afstand, waardoor de omgeving een grote rol speelt. De kinderen spelen volstrekt natuurlijk, net als de vader, vertolkt door de acteur James Lee, ook actief als regisseur. De film voelt echt als een documentaire. De beelden kabbelen voorbij, lijken toevallig geschoten, en geven zo een superrealistisch beeld van levens die op meerdere manieren van armoede doordrenkt zijn. De hartverwarmende vrolijkheid van de kinderen maakt de boodschap over kinderverwaarlozing alleen maar extra navrant. Indrukwekkende cinema.

Flower in the Pocket

De DVD zit verpakt in een digipack met een informatief boekje, met onder meer een interview met de regisseur en achtergrondinformatie over de Malaysian New Wave, een fenomeen bij de internationale filmfestivals, maar in eigen land niet meer dan een randverschijnsel.

Maleisie, 2007
Speelduur: 99 minuten
Regie, scenario en montage: Liew Seng Tat