Eagles of Death Metal – Heart On

Jan Luijsterburg | 12 maart 2009

Nee, dit zijn niet de Eagles, al komen ze wel uit Californie, en het is ook zeker geen Death Metal. Wat Jesse Hughes, geholpen door Queens of the Stone Age voorman Josh Homme, wel maakt is ruige, smerige rock’n’roll. Alle clichés van seks, drugs en die muziek dus worden opgerekt tot een grotesk, lachwekkend formaat. Subtiel samengevat op in het coverplaatje, de gitaar rechtstreeks ingeplugd in het bloedende hart.

Eagles of Death Metal – Heart OnEen fraaie fallus, en de nageltjes mogen er ook wezen. Op de website (www.eaglesofdeathmetal.com) van de band zie je het geheel ook nog eens pompend bewegen. Hughes speelt zijn rol, die past bij zijn leeftijd noch zijn opleidingsniveau, met verve, in interviews, op het podium en op de CD. Stoer, geil, stijf van de drugs en ook nog eens uitgerust met de foutst denkbare snor en dito tattoos. Hard-on: een overjarige puber op tilt. Muzikaal zitten de EoDM vaak ergens tussen The Rolling Stones op hun meest vunzige momenten en Jon Spencer’s Blues Explosion. Heerlijke muziek voor een uitbundige bui. Maar ook wel een beetje eenvormig soms, al dat rocken, hoe superieur de riffs ook zijn.

Gelukkig zijn er rustpunten en een paar hele sterke uptempo popliedjes ter afwisseling. Wannabe in LA is een aanstekelijke meezinger, net als Secret Plans. (Can’t Afford No) Cheap Thrills is een voltreffer. Van een beetje jatwerk zijn de machomannen ook niet vies, getuige een onmiddellijk herkende passage uit de ballad (echt waar!) Now I’m a Fool letterlijk overgenomen uit Only a Fool Would Say That van het eerste album van Steely Dan uit 1972. Wonderlijk toch, hoe zo’n al zeker een jaar of tien niet meer gedraaid album in de grijze cellen blijft hangen.

Josh Homme speelt drums en verzorgt de productie, die ook behoorlijk op het randje is. Flink overstuurd, gericht op een luid effect, wat als bekend ten koste gaat van dynamiek. Heel smerig, en daarmee passend in het idee. Wegens verplichtingen met zijn eigen band is Homme niet mee op tournee, maar het beest Hughes is best in staat zelf het podium te vullen met act, ego en het ultieme fallussymbool, de gitaar.

De CD is al even uit, maar is in een nieuwe oplage uitgebreid met twee bonus nummers, die niet dermate opmerkelijk zijn dat vroege kopers direct naar de winkel moeten rennen voor een nieuw exemplaar.

14 tracks, speelduur 47:49
Label: World’s Fair