British Sea Power – The Man of Aran

Jan Luijsterburg | 20 mei 2009

Het nieuwe project van British Sea Power is geen gewoon liedjesalbum, maar nieuw gecomponeerde, merendeels instrumentale muziek bij de beelden van de stomme film The Man of Aran van Robert J. Flaherty uit 1934. Na live uitvoeringen bij de filmvertoning is er nu deze registratie op audio CD maar vooral op DVD, met de schitterende beelden over het barre leven op het drietal eilandjes voor de Ierse kust.

British Sea Power – The Man of AranTegenwoordig is toerisme de belangrijkste bron van inkomsten op Inis Mór, Inis Meáin en Inis Óirr. Hoe hard er vroeger tegen de elementen gestreden moest worden om in leven te blijven wordt schitterend verbeeld in de ‘docufictie’ film van Flaherty (1884-1951), de maker van de film die als eerste lange documentaire gezien wordt. Van Nanook of the North uit 1922, over een Inuitgemeenschap in Canada heb ik ontzettend genoten in filmhuis Cinema Paradiso in Roosendaal, met live muziek van een kwartet rond saxofonist André Goudbeek. Flaherty toont het ware leven, maar zet daartoe wel situaties in scène. The Man of Aran toont de oogst van zeewier dat dient als bodem voor de aardappelteelt omdat het land bijna uitsluitend uit rots bestaat. Het vissen is een gevaarlijke onderneming, of het nu vanaf de cliffs of met bootjes gebeurt. We zijn getuige van de vangst van een reuzenhaai, de bron voor lampenolie. Flaherty is een meester in het monteren; met razensnelle beeldwisselingen maakt hij de spanning van de jacht en de storm lijfelijk voelbaar.

British Sea Power – The Man of AranDe muziek van British Sea Power doet hier denken aan Sigur Ros, met lange spanningsbogen die van dromerige sferen overgaan in luid voortrazende klankorkanen. Ook zijn er elementen uit eerder eigen werk te vinden, het meest letterlijk in het slotstuk No Man Is An Archipclago, dat op het briljante Do You Like Rock Music? van vorig jaar nog The Great Skua heette. Het enige gezongen nummer is de cover Come Wander With Me, in 1964 gecomponeerd door voor de gelijknamige aflevering van The Twilight Zone, gezongen door actrice Bonnie Beecher. Het prachtige liedje is hier vooral bekend van de RVS reclame van een tijdje geleden, met de zwevende paraplumannetjes. Pas met de film erbij valt de muziek op zijn plaats en wordt mooi gedemonstreerd hoe beeld en geluid elkaar kunnen versterken.

Op de DVD kan gekozen worden tussen maar liefst vijf geluidssporen. Naast de CD uitvoering is er een live opname van de premièrevoorstelling tijdens het filmfestival van Edinburgh. Beide versies in stereo en in surround. Ook is er nog een elektronische score die als ‘original’ aangeduid wordt, zonder vermelding van de maker. Het is duidelijk niet de muziek die in de begintitels van de film aangekondigd wordt: de orkestscore van John Greenwood gebaseerd op folksongs van de eilanden.

Speelduur: 74 minuten, 12 tracks
Label: Rough Trade / Konkurrent
DVD: beeld 4:3 zwart-wit