Multitest Harman Kardon Versterkers en cd-speler

Het is al meer dan vijfenvijftig jaar geleden dat Dr. Sidney Harman en Bernard Kardon de handen ineensloegen en begonnen aan het muzikale imperium dat nu bekend staat als Harman International. Een groot onderdeel daarvan is altijd Harman Kardon zelf geweest. Een merk dat innoveerde en met goede vernieuwingen kwam. Denk maar eens aan de eerste receiver ter wereld die in productie werd genomen. Of aan de beroemde Citation serie versterking. Hoewel op versterkergebied de laatste jaren Harman Kardon’s nadruk nogal duidelijk op home theater lag, zijn tijdens de IFA vorig jaar twee nieuwe versterkers met bijpassende cd-spelers geïntroduceerd die de stereovlag weer boven het Californische bedrijf kunnen laten wapperen.

Een tijdje geleden zijn de ontwerpers van Harman samengekomen in het Franse Chateau du Loir om te brainstormen over de nieuwe lijn cd-spelers en versterkers van het merk. Niet geheel onterecht, want zoals een goede vriend van me zei, was ‘de spreekwoordelijke audiofiele aureool’ van het merk verdwenen.

Harman Kardon HD980, HD990, HK980, HK990

Door zaken te doen met grote winkelketens en een heel hoge mate van verkrijgbaarheid haal je nu eenmaal de exclusiviteit weg van een merknaam, aldus mijn vriend. Helemaal ongelijk kan ik hem niet geven, maar het is een logische stap geweest van een bedrijf dat – geheel volgens Amerikaans model overigens – steeds groter wil of moet groeien. De stap van stereo naar meerkanaals producten heeft de naam Harman Kardon een stuk groter gemaakt en ongetwijfeld voor een even grote groei in omzet gezorgd.

Om zowel op audiofiel niveau te kunnen terugkeren in de weer aantrekkende stereomarkt en wellicht om het gedoofde licht van de aureool weer op te laten komen is er op versterkergebied het antwoord uitgerold; de HK990 geïntegreerde versterker. Deze zware krachtpatser is voorzien van alle technische snufjes om aan de hoge eisen van een audiofiel of muziekliefhebber te kunnen voldoen, maar respecteert ook nog eens de meerkanaals liefhebber door als eindversterker inzetbaar te zijn. Voor de wat minder veeleisende liefhebbers is er dan ook nog de HK980 versterker uitgebracht, met een wat vriendelijker prijskaartje.

Op cd-speler gebied is Harman Kardon al enige jaren een favoriet bij velen, vanaf de HD950 van enkele jaren geleden biedt het merk vrij veel waar voor het gevraagde geld. Heel erg geliefd bij onze oosterburen, maar ook in Nederland zie je de loopwerken vaak terugkeren als ‘geheimtip’ in vakmedia en op diverse fora. Eerder dit jaar stond de HD980 cd-speler al bij mij thuis voor een recensie, welke u hier kunt lezen. De geleverde prestaties waren zo interessant voor de prijsklasse waarin de speler opereerde, dat ik een vergelijkende test aanvroeg bij de importeur, maar nu met de nieuwe bijpassende versterkers. Dan is het altijd leuk dat een importeur zijn producten voor langere tijd wil afstaan en je letterlijk en figuurlijk genoeg speeltijd krijgt om tot een goed oordeel te kunnen komen. Waarvan akte.