Jon Hassell - Last Night The Moon Came Dropping Its Clothes In The Street

Jan Luijsterburg | 28 mei 2009

Iedereen is natuurlijk uniek, maar Jon Hassell, die lijkt wel van een aparte planeet. “Fourth World” noemde hij zijn muziek ooit: uit het verleden en uit de toekomst tegelijk, culturen versmeltend tot een onvervreemdbaar eigen sound. Zo’n 25 jaar na Power Spot verschijnt er voor de tweede maal een album van deze ongrijpbare muzikant op het ECM label.

Jon Hassell - Last night the moon came dropping its clothes in the streetAls je niet beter wist zou je zijn instrument nauwelijks als een gewone trompet herkennen. Na een loopbaan in de moderne klassieke muziek – hij had in de jaren 60 onder meer les van Karlheinz Stockhausen – kwam Hassell via minimal componist Terry Riley in contact met de Indiase cultuur. De stem van Pandit Pran Nath vormde de inspiratiebron voor Hassell’s omfloerste, zangerige manier van spelen, die nog altijd veel navolging krijgt, onder meer van Eric Vloeimans.

Bekend werd Hassell vooral door zijn samenwerking met Brian Eno die begin jaren 80 vorm kreeg in een aantal schitterende albums. De muziek paste perfect bij Eno’s toen net verzonnen term ‘ambient’: beeldend en diffuus als een wolkenpartij. Hassell leende zijn exotische klanken ook onder meer aan David Sylvian, Talking Heads, Björk en Stina Nordenstam.

De lange titel van het nieuwe album komt uit een Persisch gedicht uit de 13e eeuw van Jalaluddin Rumi, dat verder gaat met de woorden: ‘I took it as a sign to start singing. Falling up into the bowl of sky’. Een treffende verwoording van de waar de wonderlijke muziek van Hassell en zijn uiterst internationaal samengestelde band Maarifa Street over gaat. Lagen schuiven over elkaar, samenhang is iets intuïtiefs, niet door conventies als melodie of ritme bepaald. De bas van Peter Freeman gaat enorm diep, de viool van Kheir Eddine M’Kachiche voegt extra exotische elementen toe en de elektronische ingrepen van de Noorse DJ Jan Bang die als ‘live sampling’ aangeduid staan verhogen het sterk ‘gemonteerde’ geluidsbeeld. Een unieke trip, die tegelijk als onnavolgbaar ingewikkeld en een heerlijk geluidsbad beleefd kan worden. Warm aanbevolen voor iedereen die in is voor eens iets heel anders.

Aanvullende info:
Speelduur: 63:53, 10 tracks
Label: ECM records