La marea

Jan Luijsterburg | 28 mei 2009

Een vrouw verliest bij een auto-ongeluk haar man en zoontje. Als reactie pakt ze haar biezen en vertrekt naar de Argentijnse kust. Vanuit een hutje trekt ze de natuur in, put zich fysiek uit en ziet soms in een soort visioenen haar overleden gezinsleden. In een puur visuele filmstijl – er wordt nauwelijks gesproken – wordt het verdriet voelbaar gemaakt zonder het te benoemen.

La mareaDiego Martínez Vignatti maakte naam als cameraman van de Mexicaanse filmmaker Carlos Reygadas. Ook films die opvallen door lange totaalshots die er bij de kijker emotioneel inhakken. La marea is zijn regiedebuut, dat het ook in hoge mate moet hebben van de schoonheid van de cinemascope beelden. Lang en vaak zijn de golven in beeld, en de natuur is oogverblindend. De waardering hangt erg af van de ontvankelijkheid van de kijker: de bereidheid zich over te geven en mee te leven. Een drempel die voor velen hoog zal zijn, dit is zeker geen film om gezellig met een bak popcorn over je heen te laten spoelen.

Eugenia Ramírez Miori, echtgenote van de regisseur, speelt de hoofdrol met volle overgave. Muziek wordt spaarzaam ingezet maar met groot effect: in het begin brengt het Adagietto uit Mahlers vijfde symfonie de kijker in de stemming, later klinkt de melancholieke bandoneon van Carel Kraaijenhof.

La marea

Deze Belgische productie is op DVD voorzien van bijzonder uitvoerig bonusmateriaal, samen bijna net zo lang als de film. Er zijn fragmenten die tonen hoe enkele scènes tot stand kwamen op de set, de regisseur licht een tweetal scènes diepgaand toe en er zijn lange interviews met regisseur en hoofdrolspeelster. Interessant is dat de film in chronologische volgorde opgenomen is en dat er veel geïmproviseerd is, gebruik makend van wat men op locatie tegenkwam. Een voorbeeld daarvan is een hond die de actrice steeds volgde en zo een belangrijke rol in het verhaal kreeg.

Speelduur: 80 minuten
Argentinie/Belgie, 2007
Regie, scenario en camera: Diego Martínez Vignatti