Milk

Jan Luijsterburg | 04 juni 2009

Na Last Days heeft Gus van Sant opnieuw de laatste dagen van een enigmatisch Amerikaan gefilmd. Nirvana zanger Kurt Cobain en homo activist Harvey Milk zijn echter totaal verschillende personen, dus is het logisch dat de films over hen ook weinig overeenkomsten hebben.

MilkLast Days maakte deel uit van een reeks kleinschalige, experimentele en artistiek vormgegeven films, verder bestaande uit Gerry, Elephant en Paranoid Park. Van Sant leek de mainstream cinema definitief achter zich te hebben gelaten. Milk is echter een film met een boodschap die de regisseur aan het hart ligt, en dus wilde hij zo veel mogelijk mensen bereiken. Daar past een traditionele vorm bij en Milk ziet er dan ook gedegen, conventioneel uit.

De plot van het verhaal wordt na een intro van historische zwart-wit beelden van politieacties tegen homo’s meteen verklapt: Harvey wordt vermoord, samen met de burgemeester van San Francisco. Als eerste openlijk homoseksuele politicus, net verkozen in een publieke functie, houdt hij al rekening met de mogelijkheid en spreekt zijn memoires in op cassettebandjes. De film illustreert dat verhaal.

Tot zijn veertigste verblijft Milk in een kast met goede baan, in New York. Dan trekt hij met vriend naar San Francisco, waar hij een winkeltje opent dat al snel het centrum vormt van de homogemeenschap. Coming out is vanaf dan het credo. Mede door de extreem rechtse standpunten van mensen als Anita Bryant en Dan White (Josh Brolin) komt het tot een politieke carrière, waarin Milk als een ware Obama de massa’s in beweging krijgt. Collega Dan White, volgens Milk een homo die zijn gevoel tracht te onderdrukken, krijgt het daar heel benauwd van.

Milk

Milk wordt gedragen door Sean Penn, die volledig opgaat in zijn rol. Tijdens de aftiteling zijn foto’s van de historische figuren te zien, waarbij opvalt hoe precies de acteurs gecast zijn: ze lijken sprekend op de mensen die ze spelen. Deze ooggetuigen komen zelf aan het woord in Remembering Harvey, één van de drie korte documentaires die als bonus op de DVD te vinden zijn.

Milk is een in alle opzichten keurige film. Politiek helemaal correct, volgens de regels van het vak gemaakt, met volle overgave gespeeld, integer, technisch helemaal in orde, ook nog mooi overgezet naar DVD. Alles prima voor het goede doel, de emancipatie van homoseksuelen – tegen de achtergrond dat ook Obama een tegenstander is van het homohuwelijk. Tegelijk is de film ook wel een beetje braaf, zeker tegen het licht van de voorgaande, meer avontuurlijke films van Gus van Sant.

VS, 2008
Speelduur: 123 minuten
Regie: Gus Van Sant