Gavin Bryars – Season Of Mists

Jan Luijsterburg | 11 juni 2009

De Britse componist Gavin Bryars verzorgde het grootste deel van de soundtrack van de speelfilm die zijn uit Rusland afkomstige vrouw Anna Tchernakova maakte. De film was tot nu toe alleen nog op filmfestivals te zien, maar de muziek bracht Bryars al in roulatie op zijn eigen label.

Gavin Bryars – Season of MistsBryars is een veelzijdig muzikant. Zijn achtergrond ligt in de jazz, als bassist, maar hij werkte in het verleden ook samen met onder meer John Cage. Bekend werd hij met zijn stukken The Sinking Of The Titanic en Jesus’ Blood Never Failed Me Yet, die begin jaren 70 verschenen op Brian Eno’s Obscure label. Beide werken in minimal music stijl kregen later nieuwe uitgaven, het laatstgenoemde stuk met een mooie bijdrage van Tom Waits. Het zijn hits zoals je die zelden tegenkomt in de moderne klassieke muziek. Bryars latere werk scoorde minder, maar is daarom niet minder interessant en altijd toegankelijk. Met een eigen ensemble en platenlabel zorgt hij er in ieder geval voor dat zijn werk goed gepresenteerd wordt en de aandacht krijgt die het verdient.

De 11 eigen composities op de soundtrack worden uitgevoerd door een pianokwartet. Daarnaast zijn er twee prachtige fragmenten uit een strijktrio van Sergei Taneyev, twee Engelstalige liedjes van Petr Nalich en zijn gezelschap en een stukje van een barpianist. Mooi is dat Bryars in zijn composities voortborduurd op thema’s uit die andere stukjes, waardoor de CD ondanks de nogal contrasterende stijlen toch een eenheid vormt.

Zoals meestal bij soundtracks keren thema’s terug, maar het is zeker geen eindeloos varieren op een minimaal aantal ideeen zoals dat nog wel eens het geval is. Resultaat is een CD die aangenaam weg luistert en zeker ook zonder de beelden erbij bestaansrecht heeft.

Speelduur: 41:31, 17 tracks
Label: GB Records / Codaex
Website: