I Am From Titov Veles

Jan Luijsterburg | 23 juli 2009

De aanhoudende stroom van interessante films uit het Balkangebied bevestigt de stelling dat kunst goed groeit op een basis van trauma’s. Vertellen is daarvoor een goed middel tot verwerking. Teona Mitevska komt uit Macedonie, en maakte eerder indruk met How I Killed a Saint, waarmee ze meedeed in de Tiger Award competitie van het Filmfestival Rotterdam. Veles is een dorp dat lang de naam van dictator Tito als voorvoegsel droeg.

I Am From Titov VelesHet is een sterk vervuild plaatsje – de plaatselijke staalfabriek hult het in een permanente zwarte wolk. De rol van de geschiedenis staat centraal in deze magisch realistische film, maar steeds op een indirecte manier, in verhullende vormen.

Drie zussen wonen samen in een huis. Vader overleed kort nadat moeder het gezin lang geleden verliet, een trauma waar vooral de jongste van de zussen, Afrodita, nooit overheen gekomen is. Ze is gestopt met praten en verbeeldt zich dat ze zwanger is. Zo gaat ze naakt op de eettafel liggen met haar buik omhoog, heel onhandig als je net de tafel wil gaan dekken. Dat terwijl ze ook nog maagd is, aan het begin van het verhaal in ieder geval. Haar fantasieen worden verbeeld in vervreemdende, prachtig gefilmde passages. Ze is erg bang dat haar zussen haar in de steek zullen laten, en niet zonder reden.

De oudste, Slavica, is verslaafd aan methadon. Ze probeert zich af en toe bijeen te rapen om een invloedrijke vent aan de haak te slaan. De middelste zus, Sapho, neukt alles wat een broek aan heeft en probeert wanhopig een visum te bemachtigen om het land uit te kunnen.

I Am From Titov Veles

Het idee en de visuele taal van de film zijn sterk, maar er zijn wat storende factoren die het de kijker moeilijk maken echt gegrepen te worden. De voice over, waarin Afrodita wel spreekt, met een irritante fluisterstem, voegt weinig toe. Verder is het tempo erg laag, zonder dat hierdoor de beklemming toeneemt. Betekenis krijgt het verhaal door je voortdurend voor te houden: dit gaat over het land, de personen zijn slechts dragers voor ideeen. De nadrukkelijk artistieke vorm staat de beleving in de weg.

Conclusie: een interessante, maar niet geheel geslaagde film. Het interview met de regisseuse is kort maar geeft wel een goed beeld van de intenties achter de film.

Macedonie/Denemarken, 2007
Speelduur: 98 minuten