Camerata Trajectina - Calvijn In De Gouden Eeuw

Jan Luijsterburg | 13 augustus 2009

Vijfhonderd jaar Calvijn is aanleiding geweest voor tal van culturele activiteiten. Een opvallende daarvan is deze CD met psalmmelodieen van Franse en Nederlandse componisten uit de Gouden Eeuw. Het Calvinisme wordt niet gauw in verband gebracht met mooie muziek. De samenzang van de gemeenten was eerder dan een genot om naar te luisteren aanleiding voor onenigheid, zoals op hilarische wijze beschreven door Maarten `t Hart in zijn boek Het Psalmenoproer.

Camerata Trajectina - Calvijn in de Gouden EeuwHet Utrechtse muziekgezelschap (Camerata Trajectina), vier stemmen begeleid door blokfluit, viola da gamba en luit of citer, laat horen dat er in die tijd toch wel degelijk mooie muziek gemaakt werd. Die was dan wel vooral bedoeld voor in de huiskamer, niet voor de kerken, waar het orgel niet zelden uitgesloopt was.

De psalmteksten werden aanvankelijk door Franse componisten als Claude le Jeune, Claude Goudimel en Paschal de l’Estocart van melodieen voorzien, in Nederland vaak in de eigen taal gezongen. Nederlandse componisten volgden: Jan Pietersz Sweelinck, Jacob van Eyck en minder bekende namen als Dirck Camphuysen, Jodocus van Lodenstein en Willem Sluiter.

Klassieke muziek met Nederlandse teksten, het blijft wat onwennig. Vreemd eigenlijk, kwalijk misschien, het is toch deel van onze culture herkomst. Ze worden helder gearticuleerd gezongen, heel verstaanbaar, overtuigend en bovenal muzikaal. Naast de polyfone zang, al dan niet met instrumentale begeleiding, is er fraai luitspel van muzikaal leider Louis Peter Grijp, die ook de uitvoerige, gedegen toelichting verzorgde. Als toegift is er beiaardmuziek en, toch ook, orgelspel. Zo biedt dit interessante project een verrassend breed beeld van de religieuze muziek uit deze belangrijke historische periode.

24 tracks, speelduur 79:19
Label: Globe
Distributie: Codaex