PJ Harvey – 4-Track Demos

Jan Luijsterburg | 20 augustus 2009

Universal maakte niet de meest voor de hand liggende keus, toen juist dit album uit de discografie van PJ Harvey uitverkoren werd om in de reeks Back on Black op vinyl gezet te worden. Het zijn de kladjes voor Rid Of Me, het tweede album van Harvey, uit 1993, dat werd vastgelegd door Steve Albini. Het is ook PJ Harvey op haar puurst: in haar eentje, emotioneel complex, ongegeneerd hysterisch. Dit gaat ver, dit snijdt diep.

PJ Harvey – 4-Track DemosAlbini is een gitaarman. Hij focuste in zijn opnamen dan ook op PJ Harvey als gitariste. Een groot verschil met de demo’s, waarin de stem centraal staat. En klinkt Rid Of Me al redelijk Spartaans, de demo’s zijn de overtreffende trap van rudimentair. Thuis, zonder pottenkijkers, alleen met een eenvoudige viersporen recorder, gingen alle remmen los. 4-Track Demos is 100% uneasy listening, een ervaring die velen als een marteling zullen ervaren: hoog de gordijnen in. Wie echter bereid is mee te gaan in de duistere wereld van heftige persoonlijke, veelal primaire emoties als woede, angst, haat, vindt veel. Zo intens is muziek op plaat zelden.

Zes van de tracks zijn overigens niet op Rid Of Me terug te vinden – die kwamen voor een deel op b-kantjes terecht. Andersom staan er op Rid Of Me zes nummers die niet op 4-Track Demo Album (zoals de plaat op de plaatlabels getiteld is). Het nummer Rid Of Me hoorde ik trouwens onlangs op schitterende wijze live gecoverd worden door de Vlaamse band Louisa’s Daughter, of eigenlijk zangeres/violiste Liesa van der Aa in haar eentje. Een naam om in de gaten te houden.

De klank van de LP wijkt niet extreem af van de CD-versie. Het hoog (lage frequenties ontbreken nagenoeg) is een tikje minder scherp, waarmee meteen wat van de in sommige tracks van de oorspronkelijke editie duidelijk aanwezige opnameruis verdween. Als gezegd, daarmee is deze plaat nog bepaald geen gelikt referentiemateriaal om een nieuwe set mee uit te proberen. De gemiddelde verkoper van hifi-apparatuur zal minstens wenkbrauwen optrekken, maar eigenlijk is het klankmatig een erg interessante plaat om mee te testen of scherpe, schrille klanken hun schrijnende intensiteit behouden in de weergave. Een tip, bij nader inzien.

14 tracks, speelduur 47:38
Label: Island
Distributie: Universal