Le premier jour du reste de ta vie

Jan Luijsterburg | 03 september 2009

Een film als een familiealbum. Een collage van kiekjes en filmpjes, zo begint Le premier jour du reste de ta vie. Er zijn van die dagen die een keerpunt zijn, alsof  er een nieuw deel van je leven begint. Dat zijn de dagen die we te zien krijgen uit het leven van Marie-Jeanne en Robert Duval en hun drie kinderen. Samen vormen de telkens vanuit een ander personage vertelde delen een swingend portret van een hedendaagse familie.

Een familie is een microkosmos. Er gebeurt van alles, mensen beïnvloeden elkaar maar hebben ook hun individuele eigenaardigheden. Zo zijn de zoons tegenpolen. De oudste is ambitieus, verlaat het huis al in het eerste deel van de film en wordt arts. De tweede is een ongelofelijke lamstraal, met geen paard het huis uit te krijgen. Dochter Fleur, de jongste van het stel, worstelt zich de puberteit door en ergert zich groen en geel aan de egocentrische, lichtelijk wereldvreemde moeder die aan een tweede jeugd lijkt te beginnen. Kettingrokende vader Robert zit gevangen in een levenslang conflict met zijn autoritaire vader. Als protest slijt hij zijn dagen als taxichauffeur. Gezellig is het vaak niet in huis, maar als het er op aan komt is men er voor elkaar.

Met vlotte montage, snelle dialogen en lekkere muziek vliegt de film aangenaam voorbij. Als terloops worden belangrijke thema’s aangesneden. Ogenschijnlijk erg ambitieus graaft de film uiteindelijk niet heel diep, en tegen het eind nemen melodramatische wendingen de overgave, waardoor het een beetje soapachtig wordt. Als geheel biedt De eerste dag van de rest van je leven echter een knappe spiegel voor de moderne mens, met voldoende aanknopingspunten voor herkenning en confrontatie.

Frankrijk, 2008
Speelduur: 110 minuten
Regie en scenario: Rémi Bezançon