Anouar Brahem – The Astounding Eyes of Rita

Jan Luijsterburg | 12 november 2009

Naam en hoesfoto zijn orientaals, de titel lijkt dat niet, maar blijkt afkomstig uit een gedicht van de Palestijnse dichter Mahmoed Darwish. Anouar Brahem, de Tunesische meester op de oud, zoekt graag de confrontatie tussen oost en west of tussen traditie en het heden. Neigden zijn eerdere CD’s naar kamermuziek, The Astounding Eyes of Rita is doordenkt van jazz.

Anouar Brahem – The Astounding Eyes of RitaDe oost-west connectie is al duidelijk als je de samenstelling van het kwartet dat op deze CD te horen is bekijkt. Aan de Arabische kant staan Brahem met zijn oud, een voorloper van de luit, maar dan zonder fretten, en de Libanese percussionist Khaled Yassine, die instrumenten bespeelt met namen als darbouka en bendir. Mr. ECM Manfred Eicher bracht Brahem in contact met de Duitse basklarinettist Klaus Gesing en de Zweedse bassist Björn Meyer. Allemaal instrumenten met een donkere klank, en ze smelten prachtig samen. Gesing ontpopt zich als een bijzonder veelzijdig muzikant, die soepel klezmerachtige jazz en gevoelig melodieus spel afwisselt met passages waar de slangen als het ware spontaan opstijgen uit de rieten mand. Een mooi tegenwicht aan het virtuoze snarenspel van Brahem.

De sfeer is over het algemeen vrij melancholiek, zowel de oud als de basklarinet kunnen prachtig treuren. Soms gaat het tempo omhoog en swingt het even de pan uit, waarbij het accent afwisselend op orientaals en op groovende jazz ligt maar de twee soms helemaal niet van elkaar te onderscheiden zijn. Welke kant de stijl ook heen stroomt, constanten zijn steeds de sterke, meeslepende melodieen en het boeiende, knappe samenspel.

Overbodig te melden dat dit in het Noord-Italiaanse Udine opgenomen album schitterend klinkt, want dat is altijd zo bij ECM.

8 tracks, speelduur: 53:29
Label: ECM