Chris Botti – In Boston

Eric de Boer | 19 november 2009

Jazz-trompettist Chris Botti heeft sinds zijn eerste album uit 1995 vooral in de Verenigde Staten flink aanzien geoogst. De blazer heeft het voor elkaar gekregen om het genre boven het niveau van liftmuzak te tillen en vele zalen wereldwijd te vullen met liefhebbers.

Chris Botti – In BostonChris Botti, 47 jaar oud, straalt jeugdigheid en passie uit. De frisse maar toch intense manier waarmee hij afgelopen jaar in de Symphony Hall in Boston samen met het Boston Pops Orchestra twee intieme concerten verzorgde, werd gedocumenteerd op beeld en geluid. Nu is deze registratie onder de titel In Boston uitgebracht in de vorm van een cd/ dvd digipack. Vooral de dvd weet de intimiteit van Botti’s concert erg goed weer te geven. De veelverkopende artiest staat netjes in pak het aanwezige publiek te woord voor ieder nummer, speelt de sterren van de overdekte hemel en zorgt voor een muisstil publiek, dat tussen de nummers door terecht veel en luid applaudisseert.

Nu is het niet de eerste keer geweest dat Botti iets dergelijks heeft georganiseerd en wetende dat het publiek meer geniet van een combinatie van vocale en instrumentale nummer dan enkel van het laatste soort. Dus werden er voor de twee concerten enkele grote en minder grote namen opgetrommeld die stuk voor stuk het concert nog interessanter maakten. Hoewel Botti met tracks als het Avé Maria van Franz Schubert, Leonard Cohen’s Hallelujah of Caruso het Amerikaanse publiek makkelijk op zijn hand krijgt, voegen de bekenden een leuk stuk entertainment toe aan de registratie. Ook de ritmesectie heeft grote namen in de bezetting en lijken met grote zorgvuldigheid te zijn toegevoegd aan het muzikale ensemble.

Natuurlijk komt vriend en kruiwagen Sting langs om een drietal nummers te zingen, waarbij het jazzy Seven Days qua zang wel wat onnatuurlijk op me overkomt. Een heerlijk stuk van het concert is het door Josh Groban vertolkte Broken Vow. Ook een verassing zijn de tracks met American Idols winnares Katharine PcPhee ( in een erg mooi gezongen I’ve Got You Under My Skin) en Sy Smith -nicht van de aanwezige gitarist Mark Whitfield- met een funky cross-over versie van The Look Of Love. Natuurlijk wordt er eerbetoon gebracht aan Miles Davis (Flamenco Sketches) aan wie Chris Botti veel inspiratie dankt. Ietsje minder qua combinatie is de toevoeging van Aerosmith zanger Steven Tyler tijdens de track Cryin’ dat te geforceerd rockend doet lijken. Een stuk beter gaat het dit duo af met het nummer Smile. Verder zien en hoort de kijker/ luisteraar nog Lucia Micarelli, Yo-Yo Ma, John Mayer en niet te vergeten Dominic Miller. De opnamekwaliteit van zowel de dvd als de cd is prima in orde.

Dit album is een aanrader, hoewel de dvd een stuk meer beleving geeft dan de dertien tracks tellende cd. De beeldhoudende schijf bevat ook nog een extra in de vorm van een ‘Behind The Scenes’.

Label: Decca
Speelduur: cd 72:26 minuten, dvd 124:20 minuten